W tak szybko rozwijającym się świecie technologii bardzo poprawiło się nasze życie. Za pomocą Internetu wszystko jest dostępne na wyciągnięcie ręki. Nie musisz nawet wychodzić z domu, a pożądane produkty są dostępne przed tobą. To tylko kilka kliknięć od ciebie. Jest to możliwe tylko dzięki nowym technologiom, takim jak eCommerce i mCommerce.
M-commerce czyli mobile commerce oznacza przeprowadzanie transakcji biznesowych w Internecie za pomocą urządzeń mobilnych, a handel elektroniczny oznacza przeprowadzanie transakcji biznesowych w Internecie za pomocą komputerów lub laptopów.
Rozwiązania M-commerce lub rozwiązania mobilnego handlu są w ostatnich latach coraz popularniejszą metodą handlu. Umożliwia transakcję za pomocą kilku kliknięć na ekranie smartfonu, a tym samym otwiera nowy sposób wymiany dóbr i usług.
Możesz uzyskać dostęp do sklepu na urządzeniach mobilnych, co oznacza zawsze i wszędzie, o ile sygnał Wifi / 3G / 4G / 5G jest włączony.
Z badań ankietowych zauważono, że liczba użytkowników smartfonów wzrosła znacząco w ciągu ostatnich kilku lat. Tłum porusza się bardziej w stronę świata mobilnego niż internetowego.
M-commerce (handel mobilny) to kupowanie i sprzedawanie towarów i usług za pośrednictwem bezprzewodowych urządzeń przenośnych, takich jak telefon komórkowy i osobisty asystent cyfrowy (PDA). Znany jako e-commerce nowej generacji, m-commerce umożliwia użytkownikom dostęp do Internetu bez konieczności szukania miejsca do podłączenia. Wyłaniająca się technologia m-commerce, oparta na protokole WAP (Wireless Application Protocol), sprawiła, że o wiele większe postępy w Europie, gdzie urządzenia mobilne wyposażone w przeglądarki internetowe są znacznie powszechniejsze niż w Stanach Zjednoczonych.
Koncepcja korzystania z telefonów komórkowych do zakupów została po raz pierwszy ukształtowana jako m-commerce w 1997 r., A jej definicja została określona jako „ostarczanie możliwości handlu elektronicznego bezpośrednio do ręki konsumenta, gdziekolwiek, za pośrednictwem technologii bezprzewodowej, ale korzystanie z urządzeń mobilnych jako sposób, w jaki można podejmować mądrzejsze decyzje zakupowe i dokonywać płatności, od tego czasu ewoluował znacznie.
Dziesięć lat temu niewielu by pomyślało, że możemy płacić za produkty za pośrednictwem naszych smartfonów za pomocą technologii płatności mobilnych, lub korzystać z aplikacji, aby zamówić cotygodniowe zakupy w domu autobusowym przy prędkościach sieciowych prawie tak dobrych, jak nasz domowy internet szerokopasmowy.
W ciągu ostatnich kilku lat m-commerce znacznie się rozwinęło. Na początku roku eMarketer ujawnił, że m-commerce stanowi 6% całkowitej globalnej sprzedaży detalicznej i prawie 60% handlu elektronicznego. W 2017 r. Nastąpił wzrost technologii o 40% rok do roku. Światowa sprzedaż m-commerce wzrosła o 40,3% rok do roku w 2017 r., Osiągając poziom 1,357 trylionów USD (980 mld GBP) i stanowiąc 6,0% całości sprzedaż detaliczna.
Handel w sieci mobilnej różni się od handlu komputerowego na wiele sposobów.
• Ograniczenie urządzenia: mniejszy ekran, dotykowy interfejs (ze smartfonami), brak klawiatury, powoduje wypełnianie długich formularzy, które nękają witryny e-commerce – rejestracja, adres dostawy, dane karty kredytowej itp. – bardzo bolesne doświadczenie.
• Pliki cookie: większość witryn handlujących urządzeniami komputerowymi nie będzie działać bez plików cookie. Witryny na PC umieszczają pliki cookie na komputerach odwiedzających, aby mogły je rozpoznać po przejściu na następną stronę lub powrocie na stronę. Większość telefonów komórkowych nie zezwala na pliki cookie.
• Kontekst: gdy użytkownik komputera jest (zazwyczaj) w domu lub pracuje na stacjonarnym połączeniu internetowym, użytkownik mobilny może być poza biurem, podczas transportu, często w sieci komórkowej (która nie jest tak niezawodna jak stałe połączenia internetowe) lub na mniej bezpiecznym publicznym Wi-Fi lub hotspocie. Oznacza to, że m-commerce musi być tak szybki i efektywny (z niewielką liczbą kliknięć i formularzy) i jak najbardziej bezpieczny.
• Scenariusze płatności: podczas gdy komputery są zwykle ograniczone do zdalnych zakupów w Internecie, płatności mobilne mogą być oparte na sieci lub osobiście. M-commerce obejmuje płacenie za towary w sklepie, opłacanie transportu lub biletów na imprezy, lub płacenie za towary z automatów sprzedających, być może przy użyciu komunikacji w pobliżu pola (NFC), mobilnych systemów kodów kreskowych lub płatności SMS.
• Więcej (i łatwiejsze) sposoby zapłaty: strony internetowe na PC zwykle oferują tylko jedną formę płatności, kartą kredytową, czasami również z dostawcą płatności, takim jak PayPal. Wprowadzanie danych karty kredytowej w witrynie za pomocą telefonu komórkowego jest uciążliwe, co doprowadziło do pojawienia się różnych metod płatności. Należą do nich portfele mobilne (m-portfele), w których płatności są potrącane z salda gotówkowego, doładowywane z konta bankowego lub pobierane bezpośrednio z rachunku karty kredytowej, którego jest wielu dostawców, wielu lokalnych dla każdego kraju, takich jak chińskie AliPay, który jest uważany za największy na świecie, wyprzedza Paypal. Płatności można również pobierać bezpośrednio z rachunku za telefon komórkowy użytkownika.
IBM i inne firmy eksperymentują z oprogramowaniem do rozpoznawania mowy, aby zapewnić bezpieczeństwo transakcji m-commerce.
Ponieważ dostarczanie treści za pośrednictwem urządzeń bezprzewodowych staje się szybsze, bezpieczniejsze i bardziej skalowalne, istnieje spekulacje, że m-commerce będzie przewyższać e-commerce przewodowy, jako metodę wyboru dla transakcji handlu cyfrowego. Konwersja z zakupów fizycznych do sklepów internetowych może potrwać setki lat, ale zmiana, choć częściowa, ze świata internetowego (E-commerce) do mobilnego świata (M-commerce) będzie miała miejsce w ciągu dekady lub dwóch.
Przewidywania na parę lat do przodu twierdzą, że zapewnienie szybkiego dostępu będzie miało kluczowe znaczenie dla sukcesu sprzedawców, i to, czy zapewniają one doświadczenie na urządzeniach mobilnych lub stacjonarnych. Oznacza to, że niezależnie od tego, co robi klient, będzie on mógł natychmiast coś kupić i wiedzieć, że jest w drodze do domu lub biura, gdy tylko klikną „potwierdzić”.
Spowoduje to również filtrowanie według sposobu, w jaki klienci oczekują, że ich produkty zostaną im fizycznie wysłane. Dzięki takim programom, jak Amazon Prime, klienci oczekują, że przedmioty zostaną dostarczone co najmniej następnego dnia, a niektórzy sprzedawcy detaliczni, będą oferować tego samego dnia dostawę. Stanie się to coraz ważniejsze w całym zarządzie e-commerce.
Podobnie jak w przypadku wszystkich sektorów, klienci oczekują, że ich zakupy będą bardziej odpowiednie dla ich życia, a to będzie oznaczać analizę danych, a sztuczna inteligencja stanie się istotną częścią m-commerce. Sugestie i zalecenia staną się kluczowymi narzędziami dla sprzedawców detalicznych, łącząc aktywność w mediach społecznościowych, rekomendacje znajomych i wcześniejsze wyszukiwania, aby dostosować je do nich, bez względu na to, czy uzyskują dostęp do sklepów internetowych czy aplikacji.
Płatności będą również musiały zostać dostosowane, aby zwiększyć bezpieczeństwo. Najprawdopodobniej zobaczymy, jak detaliści zaczynają eksperymentować bardziej z uwierzytelnianiem, czy to za pomocą metod biometrycznych, dwuetapowego uwierzytelniania, czy przekazywania pałeczki stronom trzecim, takim jak PayPal, aby przetworzyć transakcję w bezpieczny sposób.
M-commerce zapewni duże możliwości dla detalistów, aby zwiększyć przychody w nadchodzących latach, ale doświadczenie klienta będzie również zyskiwać na znaczeniu, co powinno stanowić centrum każdej strategii biznesowej każdego detalisty.
Szybka, trafna i bezpieczna wymiana doświadczeń to trzy trendy, które powinny współdziałać z każdym, kto tworzy aplikację, niezależnie od branży, w której działa.