Wzdęcie indeksu czyli Index bloatWzdęcie indeksu czyli Index bloatWzdęcie indeksu czyli Index bloatWzdęcie indeksu czyli Index bloat
  • Usługi
  • Klienci
  • Blog
  • Praca
  • O firmie
  • Kontakt
polski
  • angielski
✕

Wzdęcie indeksu czyli Index bloat

6 marca 2020
blank

Wszyscy wiemy, że Google może wolno indeksować treści, szczególnie w nowych witrynach. Ale czasami może agresywnie indeksować wszystko, co boty Google mogą znaleźć, czy tego chcesz, czy nie. Może to powodować godziny sprzątania i późniejszą konserwację, szczególnie w dużych serwisach czy sklepach e-commerce.

Zadaniem specjalistów SEO jest upewnienie się, że Google i inne wyszukiwarki najpierw znajdą naszą treść, aby móc ją zrozumieć, zindeksować i odpowiednio uszeregować. Kiedy mamy nadmiar indeksowanych stron, nie mamy jasności co do tego, w jaki sposób wyszukiwarki powinny traktować nasze strony. W rezultacie podejmują wszelkie działania, które uznają za najlepsze, co czasami przekłada się na indeksowanie większej liczby stron niż to konieczne.

Czym jest dokładnie wzdęcie indeksu?

Tzw. „Index bloat” występuje, gdy w serwisie jest zbyt wiele stron zaindeksowanych w wyszukiwarkach. Innymi słowy, gdy Twoja witryna „puchnie” indeksami wyszukiwarek, pojawia się nadmiar stron niskiej jakości, które indeksuje Google, marnując cenne i ograniczone zasoby na stronach, które prawdopodobnie Cię nie obchodzą.

Wzdęty indeks może prowadzić do następujących problemów z SEO:

  • Wyczerpujący się budżet crawlowania
  • Obniżona jakość organiczna domeny
  • Obniżony potencjał rankingowy twoich innych stron

Ponadto istnieje kilka scenariuszy, które mają zastosowanie do niektórych stron internetowych w określonych sytuacjach, co powoduje, że mają one skłonność do indeksowania zbyt wielu stron:

  • Dodawanie wielu możliwych odmian adresów URL, wprowadzając filtrowanie produktów lub zmianę kolejności.
  • Serwisy z dużą liczbą stron, które niekoniecznie wymagają indeksowania; takich jak strony z podziękowaniami, strony docelowe PPC, strony z opiniami i inne.
  • Bardzo często odnajdujemy strony archiwalne, takie jak tagi blogów i strony archiwów dat, które nadwyrężają indeksy wyszukiwarek, szczególnie gdy nie ma zdefiniowanego systemu kategorii / tagów blogów.
  • Przeprojektowanie lub migracja witryny: bardzo często można znaleźć wiele stron programistycznych lub testowych pozostałych podczas przeprojektowywania lub przebudowywania witryny.

Dlaczego wzdęcia indeksowe są szkodliwe dla SEO

Wzdęty indeks może spowolnić czas przetwarzania i zużyć więcej zasobów. Jednym z celów SEO jest usunięcie przeszkód, które utrudniają tworzenie doskonałych treści w rankingach wyszukiwarek, które często mają charakter techniczny. Na przykład powolne ładowanie, używanie metatagów noindex lub nofollow tam, gdzie nie powinieneś, brak odpowiednich wewnętrznego linkowania i inne tego rodzaju implementacje.

W najlepszym razie wzdęcie indeksu powoduje nieefektywne indeksowanie i indeksowanie, co utrudnia zdolność rankingu. W najgorszym przypadku mogą prowadzić do kanibalizacji słów kluczowych na wielu stronach w Twojej witrynie, ograniczając twoją zdolność do zajmowania najwyższych pozycji i potencjalnie wpływając na wygodę użytkowników, wysyłając wyszukiwarki na strony niskiej jakości.

Podsumowując, Index bloating powoduje następujące problemy:

1. Wyczerpuje ograniczone zasoby przydzielane przez Google dla danej witryny

2. Tworzy osierocone treści (wysyłając Googlebota do ślepych zaułków)

3. Negatywnie wpływa na pozycję witryny w rankingu

4. Zmniejsza ocenę jakości domeny w oczach wyszukiwarek

Źródła wzdęć indeksu

Na szczęście mamy kilka opcji identyfikowania i czyszczenia indeksu witryny, aby poprawić pozycję strony i trafność powiązanych słów kluczowych.

Tagi kanoniczne

Kanoniczny tag to specjalny kod używany przez wyszukiwarki i boty w celu rozróżnienia preferowanej wersji strony lub strony bardzo podobnej. Umieszczając znacznik kanoniczny w nagłówku witryny, w zasadzie informujesz bota wyszukiwarki, aby indeksował tylko preferowaną wersję strony. Tag Canonical jest umieszczany w nie preferowanej wersji wraz z linkiem do preferowanej wersji strony. Wpływa on tylko na indeksowanie witryny przez bota wyszukiwania, ale nie zakłócają interakcji użytkownika po przejściu przez stronę.

Przekierowania

W niektórych przypadkach indeks jest przepełniony dla określonej witryny ze względu na stare strony, które po kliknięciu linku są tak naprawdę rozwiązywane jako strony błędów 404. Jeśli witryna zdecyduje się zmienić strukturę, możliwe jest, że zarówno stary, jak i nowy adres URL są obecnie indeksowane. W takim przypadku najlepiej jest przekierować starą stronę na nową stronę, aby zapewnić odwiedzającym najlepszą obsługę.

Narzędzia dla webmasterów

Narzędzia Google dla webmasterów pozwalają teraz właścicielom witryn samodzielnie decydować, w jaki sposób mają wyświetlać różne parametry w indeksie witryny. Parametry pozwalają wyszukiwarce zrozumieć, jak wyświetlić konkretną stronę lub przechwycić plik cookie lub inne unikalne informacje o kampanii lub użytkowniku.

Paginacja

Podział na strony to forma zduplikowanej treści, która występuje, gdy artykuł ma więcej niż jedną stronę, która najprawdopodobniej ma zduplikowane tagi tytułu i meta opisy. Aby wyjaśnić związek między kolejnymi stronami o podobnej treści, możemy dodać specjalny kod do nagłówka witryny, aby zrównoważyć relacje między różnymi stronami.

Blokuj roboty do stron ze słabą treścią

Użyj metatagów i robots.txt, wyindeksować takie strony jak:

  • strony wyszukiwania,
  • archiwa kategorii lub tagów.

Wyszukiwarki bardzo starają się odfiltrować cały spam oraz strony z wątpliwą jakością treści, stąd niekończące się aktualizacje jakości wyszukiwania, które zdarzają się cały czas. Aby uspokoić wyszukiwarki i pokazać im wszystkie niesamowite treści, które tak wiele czasu poświęciliśmy na tworzenie, webmasterzy muszą upewnić się, że ich techniczne SEO jest zapięte na jak najwcześniejszym etapie życia witryny, zanim problemy z indeksowaniem staną się koszmarem.

Korzystanie z różnych opisanych powyżej metod może pomóc w zdiagnozowaniu nadmiaru indeksu wpływającego na witrynę, dzięki czemu można dowiedzieć się, które strony należy usunąć. Pomoże to zoptymalizować ogólną ocenę jakości witryny w wyszukiwarkach, poprawić pozycję w rankingu i uzyskać bardziej przejrzysty indeks, umożliwiając Google szybkie i skuteczne znalezienie stron, które próbujesz sklasyfikować.

Udostępnij
0
Piotr Chmiel
Piotr Chmiel
W branży IT od kilku lat, głównie zajmuję się SEO. Z dnia na dzień pogłębiam swoją wiedzę z obszaru IT tj. : Tworzenie stron, Wordpress, Machine Learning, SEO, Big Data itp. itd. Prywatnie amator koszykarz, basista, szachista i kucharz.

Podobne publikacje

blank
1 grudnia 2021

SEO w 2022. Strategie, trendy i błędy.


Dowiedz się więcej
blank
11 października 2021

Czym jest E-A-T i jakie ma znaczenie dla Google?


Dowiedz się więcej
SEO - napis kolorwy
16 lipca 2021

Wskazówki SEO – Jak podnieść pozycję strony w wyszukiwarce?


Dowiedz się więcej

Szukaj na blogu

✕

Kategorie

  • Ecommerce
  • SEO
  • Software development
blank
Personalization, Recommendations, Messaging & User Testing in a Single Platform with a Single Tag implementation
Greenlogic Logo

Greenlogic - PolandPOLSKA
ul. Krupnicza 13
50-075 Wrocław
+48 505 020 036
[email protected]

Greenlogic - AustraliaAUSTRALIA
10a Mitford Street
3182 St. Kilda Melbourne
+61 490 235 843
[email protected]

Software House

  • Tworzenie oprogramowania
    • Aplikacje dedykowane Java
    • Machine learning
    • Big data dla ecommerce
    • Tworzenie stron internetowych WordPress
    • Sklepy internetowe WordPress + Woocommerce
    • Front end development
  • Projektowanie
    • Projektowanie usług
    • Projektowanie serwisów internetowych
    • Projektowanie aplikacji mobilnych (PWA)
    • Projektowanie i optymalizacja UX

Agencja Ecommerce

  • Badania i analiza danych
    • Doradztwo transakcyjne eCommerce
    • Analityka internetowa
    • Analiza on-page / off-page SEO
    • Badania UI / UX
  • Zwiększanie sprzedaży
    • Optymalizacja konwersji (CRO)
    • White Hat SEO
    • Content marketing
    • Online marketing

Greenlogic

  • O firmie
  • Blog
  • Polityka prywatności
  • Praca
  • Kontakt
© 2009- Greenlogic - Software House & Agencja Ecommerce

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej VI Wydział Gospodarczy KRS nr 0000602965. Kapitał zakładowy 50.000 zł opłacony w całości.

polski
  • polski
  • angielski