Specjaliści SEO poświęcają wiele wysiłku, próbując przekonać Google do naszej strony Spędzają tak dużo czasu traktując Google jako przyjaciela metaforycznego, że czasami tracimy z oczu nadrzędny obraz: że wyniki Google (czasem magiczne) są oparte na algorytmie szukającym rozmowy.
Algorytmy potrafią rozwiązać wiele problemów, ale dopasowanie ich do poziomu konwersacji ludzi stanowi ogromne wyzwanie. Ich zwycięstwa w świecie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego są imponujące. Wyszukiwarki zawsze były na czele inicjatywy AI.
Od samego początku Google przenosi wyniki wyszukiwania do dziedziny naturalnej konwersacji, a ogromny element jej strategii został skategoryzowany w ramach wyszukiwania semantycznego, a następnie algorytmów uczenia maszynowego.
Wyszukiwanie semantyczne odnosi się do zdolności wyszukiwarek do uwzględnienia intencji i kontekstowego znaczenia wyszukiwanych haseł podczas udostępniania treści użytkownikom w Internecie.
Jednorazowo wyszukiwarki mogły analizować tylko dokładne sformułowanie wyszukiwanego hasła przy dopasowywaniu wyników do zapytania. Teraz algorytmy wyszukiwania są bardziej wyrafinowane i uwzględniają zasady wyszukiwania semantycznego podczas oceniania zawartości.
Dwa podstawowe czynniki kierujące wyszukiwaniem semantycznym to:
• Cel wyszukiwania użytkownika. Cel wyszukiwania jest powodem, dla którego ktoś wykonuje zapytanie w wyszukiwarce. Odnosi się do tego, co użytkownik próbuje osiągnąć. Celem wyszukiwania może być nauka, znajdowanie lub kupowanie czegoś. Biorąc pod uwagę zamiary użytkowników, wyszukiwarki mogą zapewnić trafniejsze wyniki.
• Semantyczne znaczenie wyszukiwanych haseł. Semantyka to nauka o znaczeniu i relacjach między słowami. W wyszukiwaniu semantyka odnosi się do relacji między zapytaniem, związanymi z nim słowami i frazami oraz treścią na stronach internetowych. Biorąc pod uwagę semantykę, wyszukiwarki mogą wyświetlać wyniki, które są ściślej powiązane z kontekstem zapytania.
Semantyka ma związek z językiem programowania. Komputery przestrzegają specyficznej semantyki danego języka programowania, postępując zgodnie z określonymi procesami i przestrzegając określonych poleceń.
Funkcje semantyczne na stronie internetowej to takie rzeczy jak metatagi. Wraz z rozwojem sieci semantycznej wyszukiwarki mają znacznie więcej metadanych.
Prawie wszystko, co ma związek z zapytaniem lub witryną, można uznać za część domeny semantycznej istotnej dla wyników wyszukiwania.
Wyszukiwanie semantyczne zależy zarówno od znaczników semantycznych stron internetowych, jak i od ogromnej ilości informacji semantycznych, z których musi wyciągać.
Aby zrozumieć historię wyszukiwania semantycznego, musisz zrozumieć historię wyszukiwania.
Przy pierwszym uruchomieniu wyszukiwarek słowa kluczowe były głównym czynnikiem rankingowym. Zwykle strona, która najczęściej powtarzała wyszukiwane hasło, uzyskałaby najwyższe miejsce na stronach wyników wyszukiwania (SERP).
Wyszukiwanie semantyczne wyłoniło się z sieci semantycznej.
Sieć semantyczna zbudowana jest na ontologiach. W dziedzinie informatyki i komputerów ontologia stanowi zasadniczo ramy dla faktów i informacji, które stanowią system wiedzy.
Innymi słowy, ontologie pozwalają na analizę konkretnych danych wejściowych lub zbiorów danych wejściowych w oparciu o sieć powiązanych czynników.
Wyszukiwanie semantyczne przynosi korzyści zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom, ponieważ rozwiązało te problemy.
• Utrudniło korzystanie z niedozwolonych praktyk SEO do manipulowania wynikami wyszukiwania oraz ograniczyło spam i treści niskiej jakości.
• Dzięki temu wyszukiwanie jest bardziej intuicyjne, co pomaga użytkownikom znaleźć wyniki, które są bardziej dopasowane do tego, czego szukają.
Ponieważ wyszukiwarki nadal udoskonalają algorytmy, poprawiają wyniki i zapewniają lepsze wrażenia dla użytkowników, należy wziąć pod uwagę trzy inne czynniki:
W 2012 r. Google wprowadził Graf wiedzy, aby pomóc użytkownikom „szybko i łatwo odkrywać nowe informacje”. Graf wiedzy wykorzystuje wyszukiwanie semantyczne do rozszyfrowania znaczenia, co pomaga użytkownikom znaleźć potrzebne informacje tak szybko, jak to możliwe. Był to także początek zmiany Google na dostarczanie większej liczby odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Google wyświetla teraz treści ze stron internetowych jako wyniki grafu wiedzy, bogatych wyników i polecanych fragmentów, aby szybciej i wyraźniej wyświetlać odpowiedzi.
Google stale udoskonala algorytmy wyszukiwania, aby zapewnić użytkownikom lepsze i lepsze wrażenia. Publikowanie aktualizacji i dodawanie współczynników rankingu do algorytmów pomaga zwiększyć dokładność wyników wyszukiwania.
W 2013 r. Google wydało aktualizację Hummingbird, która kładła większy nacisk na zapytania w języku naturalnym i zasady wyszukiwania semantycznego.
Następnie w 2015 r. Uruchomili RankBrain, który zaczął wykorzystywać sztuczną inteligencję do nauki i analizy najlepszych wyników wyszukiwania. Razem Hummingbird i RankBrain przesunęli wyszukiwanie w celu ustalenia priorytetów intencji użytkownika i semantyki jako czynników rankingowych.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na wyszukiwanie semantyczne jest wzrost wyszukiwania głosowego. W miarę jak coraz więcej osób kieruje swoje zapytania do wirtualnych asystentów, takich jak Alexa i Siri, wyszukiwarki ewoluują, aby rozpoznać semantyczny, konwersacyjny charakter swoich wyszukiwań.
Wyszukiwanie głosowe zwykle używa bardziej naturalnego języka, dłuższych fraz i więcej pytań. Wyszukiwarki polegają bardziej na semantycznych zasadach wyszukiwania, aby zapewnić odpowiednie wyniki dla tego rodzaju wyszukiwań.
Wyszukiwanie semantyczne uwzględnia zamiary użytkownika i dane użytkownika.
Jest to chyba najważniejsza rzecz w wyszukiwaniu semantycznym. Najlepsze wyniki to nie te, które zawierają wiele słów kluczowych, zoptymalizowany H1 i dobrze spreparowany tag tytułowy.
Zamiast tego najbardziej odpowiednia strona to taka, która jest zgodna z intencjami użytkownika. Na podstawie zagregowanych danych milionów wyszukiwań algorytm uczenia maszynowego Google nauczył się interpretować to, czego naprawdę chcesz.
Google i wszelkie inne wyszukiwarki zbierają ogromne ilości danych przy każdym zapytaniu.
Na szczęście za pomocą Google Search Console i Google Analytics możemy znaleźć niektóre z tych istotnych danych.
Jeśli wdrażasz aktualne praktyki SEO i content marketingowe, prawdopodobnie nic ci nie jest. Jeśli nadal jesteś w trybie upychania słów kluczowych od roku 2006, musisz zmienić plany.
Oto krótka lista czynności, które musisz zrobić w wyniku wyszukiwania semantycznego:
Całe SEO to przede wszystkim wrażenia użytkownika. Im lepsze wrażenia użytkownika, tym lepsza będzie Twoja witryna w wyszukiwarkach. Jest to szczególnie prawdziwe w dobie semantycznego SEO.
Warto wiedzieć o SEO jak najwięcej, w końcu to teraźniejszość i przyszłość wyszukiwania w Internecie.