Ogólnie podczas koronawirusa e-commerce wydaje się być w całkiem dobrym miejscu. W końcu kupujący, którzy nie mogą pójść na całość, mogą zamiast tego przejść na zakupy online. Ale oczywiście nie jest to takie proste. Na początku trzeba uwzględnić niepewność ekonomiczną, którą widać w wynikach giełdy, i odejść od wielu czynności, które zazwyczaj lubimy, a także wpływ na sprzedaż detaliczną, jak również online sprzedaż różni się znacznie w zależności od branży, a nawet firmy.
E-commerce okazał się niezbędny w czasach dystansu społecznego i zamykania witryn sklepowych. Ale niektórzy konsumenci niestety znaleźli się z mniejszą lub zerową pracą w wyniku zamówień schronienia na miejscu i zamykania zbędnych przedsiębiorstw. Inni zaostrzyli nieistotne wydatki z powodu światowej niepewności gospodarczej.
Trudno jest przewidzieć pełny wpływ koronawirusa na ogólny wzrost sprzedaży online, ale pewne jest to, że wyniki nie będą spójne we wszystkich obszarach. Będzie to zależeć od niszy, zmieniających się zachowań kupujących i tego, jak długo społeczności będą musiały dystansować społecznie – między innymi.
O to niektóre trendy, które mają teraz miejsce:
Pomiędzy przestrzeganiem wytycznych dystansowania społecznego i rozliczaniem zamkniętych sklepów, klienci wydają się podejmować większość swojej działalności online. Sprzedaż w niektórych branżach jest znacznie wyższa, prowadząc nawet do niedoborów produktów.
Chociaż zwiększony popyt jest lepszy niż alternatywa, istnieje obawa, że podaż nie będzie w stanie go zaspokoić. Zakłócenia łańcucha dostaw – zaczynające się w Chinach we wczesnych dniach epidemii koronawirusa – wpłynęły na dostępność zapasów i czas dostawy.
Chiny zaczynają się odradzać, więc może nastąpić powrót do normy. Jednak w przypadku firm zajmujących się handlem elektronicznym w reszcie świata mogą one napotkać jeszcze więcej wyzwań, szczególnie pod względem realizacji, zanim ustabilizuje się sytuacja.
Rosnąca liczba zamówień jest wstrzymywanych z realizacją i dystrybucją. Są to mało istotne produkty dla firm, bez których mogą się obyć. Takie ruchu komplikują sytuację niektórych firm e-commerce zajmujących się sprzedażą tych produktów.
W obliczu szybko zmieniających się stylów życia konsumentów i nawyków zakupowych firmy odczuwają potrzebę szybkiego działania, aby pozostać konkurencyjnym w dzisiejszym otoczeniu.
Niektórzy sprzedawcy e-commerce dodają produkty higieniczne czy inne środki medyczne, aby spełnić wymagania konsumentów. Inni musieli zmienić swoje modele dostaw, aby oferować cyfrowe wersje swoich produktów czy usług, aby całkowicie uniknąć wysyłki i realizacji.
Dystans społeczny, kłopoty z tłumem i kolejkami oraz częste niedobory zapasów coraz bardziej frustrują ludzi ze sklepów spożywczych. Internetowe usługi dostarczania produktów spożywczych rozwijają się dynamicznie, zdobywając nowych klientów.
Wzrost liczby platform e-commerce SaaS obniżył barierę wejścia na rynek sprzedaży internetowej i jest to pozytywna rzecz dla sprzedawców detalicznych dostarczających produkty wysokiej jakości dla swoich klientów.
Niestety, wraz z pojawieniem się koronawirusa, niektórzy sprzedawcy szybko powstali w witrynach sklepów internetowych, aby sprzedawać produkty, które, jak twierdzili, mogą chronić przed wirusami lub leczyć wirusa. Co jest twierdzeniami, które są bezpodstawne.
Jeśli koronawirus wpłynie negatywnie na sprzedaż lub zdolność do prowadzenia działalności w zwykły sposób, wszystko nie zostanie utracone. Chociaż wpływ koronawirusa na preferencje i wymagania konsumentów może trwać dłużej niż wirus, życie wróci mniej więcej do normy.
Jak dostosować strategię e-commerce w zmieniającym się świecie:
Jak już mówiliśmy, w grę wchodzi wiele czynników. Możesz zaobserwować wzrost popytu w swoim sklepie internetowym. W taki razie podaż może stać się problemem.
Porozmawiaj ze swoimi producentami o tym, jak stoją na produkcji i jak spodziewają się, że koronawirus wpłynie na ich działalność. Nie możesz planować tego, czego nie wiesz, więc staraj się jak najlepiej informować o wszystkich aspektach łańcucha dostaw.
Kiedy koronawirus pojawił się po raz pierwszy, był w dużej mierze skoncentrowany w Chinach. Jest to miejsce, gdzie wielu sprzedawców pozyskuje swoje produkty. Spowodowało to niedobory zapasów u niektórych sprzedawców, którzy nie byli w stanie znaleźć alternatywnych dostawców.
Istnieją dowody na to, że Chiny powoli, ale z pewnością wracają do biznesu jak zwykle, ale inne kraje odczuwają to obciążenie. Posiadanie kilku różnych opcji, może pomóc w ograniczeniu ryzyka.
Pomyśl o swoich docelowych grupach klientów – jaka jest ich obecna sytuacja? Czy pracują w domu, pracują na pierwszej linii jako niezbędni pracownicy. Jakie są ich szczególne potrzeby i obawy? Gdy lepiej zrozumiesz ich obecne potrzeby, możesz ocenić swoją gotowość do ich zaspokojenia. Zastanów się, czy obecnie masz zasoby reklamowe, które zaspokoją ich potrzeby, czy też powinieneś rozważyć zmianę.
Jednym z najbardziej oczywistych skutków koronawirusa jest wzrost spędzania znacznie więcej czasu w domu niż zwykle. Zastanów się, jak możesz zmienić strategię, aby lepiej zaspokajać ich potrzeby.
Restauracje są tego doskonałym przykładem. Ponieważ musieli zamknąć swoje usługi gastronomiczne, zwiększyli usługę dostawy, aby związać koniec z końcem i zapewnić klientom wyżywienie.
Jeśli chodzi o e-commerce, niektóre sklepy zaczęły magazynować nowe produkty i prezentować kolekcje istniejących produktów, które są bardziej odpowiednie dla codziennego życia wielu ludzi – szczególnie pozostając w domu.
Jedną z konsekwencji poproszenia ludzi o pozostanie w domu jest oczywiście duży spadek ruchu pieszego, a nawet zamknięcia sklepów. To świetny czas na założenie sklepu internetowego, aby zwiększyć swoją obecność w Internecie jak i marketing cyfrowy.
W czasach niepewności chcesz się komunikować ze swoimi klientami, jeśli któraś z Twoich usług ulegnie zmianie.
Koronawirus przedstawił sytuację, która może powodować problemy z łańcuchem dostaw, nawet w odniesieniu do poszczególnych produktów – a jeśli tak jest w przypadku Twojej firmy, aktualizuj strony produktów, aby klienci wiedzieli, czego się spodziewać. Możesz dowiedzieć się, że niektóre produkty będą przez jakiś czas niedostępne, że przesyłki docierają do miejsca przeznaczenia dłużej lub niektóre z Twoich produktów wyprzedają się szybciej niż zwykle.
To wszystkie ważne informacje dla klientów, którzy kupują Twój sklep. Bądź przejrzysty i podaj jak najwięcej informacji. Zarządzając oczekiwaniami, bardziej prawdopodobne będzie, że będziesz mieć zadowolonych klientów – nawet jeśli doświadczasz spowolnienia usług.
Jednym z największych kluczy do sukcesu w biznesie jest rozpoznanie i zaspokojenie potrzeb określonej grupy klientów, nawet w obliczu dzisiejszej globalnej sytuacji.
Wykorzystaj to na swoją korzyść i obserwuj różnicę w zachowaniu klienta. Jeśli skupisz się na zaspokajaniu ich obecnych potrzeb, będziesz lepiej przygotowany do przetrwania burzy niepewności.
Niepewność ekonomiczna, zwolnienia i utrata pracy mogą zwiększyć wrażliwość cenową u niektórych klientów. Zastanów się nad zaoferowaniem specjalnej zniżki w całym sklepie lub na określone produkty, które pomogą zwiększyć popyt. Jeśli wydatki konsumpcyjne w twoim sklepie spadną, rabaty mogą być dobrym sposobem na przyciągnięcie klientów.
Oprócz dostosowania bieżącej strategii, musisz podjąć kroki w celu zapewnienia szybkiego powrotu do zdrowia po powrocie do normalnej działalności.
W niektórych branżach, szczególnie tych, które odnotowały spadek sprzedaży podczas pandemii, popyt może wzrosnąć, gdy konsumenci zaczną powracać do codziennego życia. Upewnij się, że jesteś przygotowany, aby szybko się odbić.
Dla marek, które odczuwają spowolnienie, jest to świetna okazja do oceny swojego stanu technologicznego bez obaw o zakłócenia.
Przyjrzyj się uważnie swojej platformie e-commerce, integracji i marketingowi, aby upewnić się, że jesteś gotowy na powrót do zakupów jak zwykle. Poprawa SEO witryny, szybkość strony i optymalizacja obsługi transakcji to tylko kilka z wielu korzystnych sposobów na poświęcenie czasu na przygotowanie się na przyszły sukces.
Najważniejsze jest to, że nikt nie może dokładnie przewidzieć, co się stanie. Skala wpływu koronawirusa naprawdę jest bezprecedensowa. Nikt nie ma już wyboru, aby być w pełni proaktywnym, wszyscy musimy reagować w czasie rzeczywistym na zmieniające się informacje i sytuacje na całym świecie.
Nadszedł czas, aby dokonać drobnych korekt w odpowiedzi na zmiany potrzeb i zachowań kupujących, przygotowując się jednocześnie do powrotu do normy. Przede wszystkim bądź pozytywny i myśl strategicznie, a pomożesz swojej firmie przetrwać burzę.