Sztuczna inteligencja (AI) to obecnie jeden z najgorętszych tematów. Ekscytujące czasy zarówno dla naukowców, jak i inwestorów. Poniżej przedstawiamy przegląd tematów dotyczących sztucznej inteligencji w 2020 roku.
Chociaż najnowsze ustalenia nie wskazują na wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji, niektóre firmy czerpią korzyści ze sztucznej inteligencji na poziomie przedsiębiorstwa, a wiele z nich generuje redukcje przychodów i kosztów przynajmniej na poziomie funkcji.
Wyniki tegorocznych badań na temat sztucznej inteligencji sugerują, że organizacje wykorzystują sztuczną inteligencję jako narzędzie do generowania wartości. Coraz częściej ta wartość przychodzi w postaci przychodów. Firmy planują jeszcze więcej zainwestować w sztuczną inteligencję w odpowiedzi na pandemię COVID-19 i jej przyspieszenie wszystkich rzeczy cyfrowych. Mogłoby to doprowadzić do większej przepaści między liderami AI a większością firm, które wciąż mają trudności z wykorzystaniem tej technologii; Jednak ci liderzy angażują się w szereg praktyk, które mogą pomóc w osiągnięciu sukcesu. I chociaż ogólnie firmy robią pewne postępy w ograniczaniu zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją, większość z nich ma przed sobą długą drogę.
Według branży, respondenci z sektorów zaawansowanych technologii i telekomunikacji ponownie najczęściej zgłaszają przyjęcie AI, a sektor motoryzacyjny i montażowy znajduje się tuż za nimi.
Zaczynamy od strony technicznej: tylko 15% artykułów AI ma otwarty kod, PyTorch ma większość „udziału w rynku badań”, a kilka grup uniwersyteckich osiągnęło poziom miliarda parametrów. Ponadto zwraca uwagę na ekonomiczne i środowiskowe koszty masowych modeli. Mimo że sprzęt się poprawia, koszty głębokiego uczenia rosną wykładniczo. Jeśli chodzi o aplikacje, w tym roku największą uwagę zwróciło przetwarzanie języka naturalnego (NLP). Oczywiście COVID-19 odcisnął również piętno na społeczności AI, dzięki wysiłkom poświęconym prawie wszystkim aspektom choroby.
Liczba naukowców odchodzących ze środowisk akademickich dla dużych firm technologicznych cały czas rośnie. Aby temu przeciwdziałać, uniwersytety koncentrują się na wyspecjalizowanych instytutach AI i inicjatywach finansowania.
Jeszcze większy jest międzynarodowy drenaż mózgów. Pomimo COVID popyt na talenty w dziedzinie sztucznej inteligencji jest nadal wysoki, a liczba zapisów na kursy AI stale rośnie.
Największą atrakcją są farmaceutyki oparte na sztucznej inteligencji. Zbliżamy się do punktu, w którym leki znalezione przez AI wejdą na rynek. To idzie ręka w rękę z boomem medycyny. Obecne metody zatwierdzania nie zostały zaprojektowane dla produktów znalezionych przez sztuczną inteligencję lub opartych na sztucznej inteligencji ani dla ciągłych usprawnień przepływu pracy.
Branża pojazdów autonomicznych boryka się z podobnymi problemami. Ustawodawstwo dotyczące samochodów bez kierowcy pozostaje w tyle niż same AV – mimo że napływają miliardy. Również prace nad ulepszoną infrastrukturą i operacjami ML również idą w górę.
W tym roku pojawiły się kwestie etyczne związane z włączeniem SI do głównego nurtu, w tym między innymi uprzedzenia ze względu na płeć czy rasę, wykorzystanie przez policję i wojsko, rozpoznawanie twarzy, nadzór i deep fake. W szczególności zainteresowanie wojska technologią sztucznej inteligencji jest alarmujące, ale dalekie od nieoczekiwanego.
Przyjęto nowe kodeksy etyczne, a niektóre firmy skłaniają się ku ideałom sprawiedliwości i prywatności. Jednak przed prawdziwą zmianą jest jeszcze długa droga. Produkcja chipów i własność intelektualna wydają się być znacznie większym problemem dla rządów.
Chociaż wiele firm nadal nie zdaje sobie sprawy z większości zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją, to jednak ograniczały niektóre z ryzyk.
Mniejszość firm dostrzega wiele zagrożeń związanych z używaniem sztucznej inteligencji, a mniej pracuje nad ich ograniczeniem – tak jak było w 2019 r. Cyberbezpieczeństwo pozostaje jedynym ryzykiem, które większość respondentów za istotne. Ogólnie rzecz biorąc, ludzie z branży wskazują, że każde ryzyko jako istotne pozostało na niezmienionym poziomie.
Jednak niektóre z rzadziej rozważanych zagrożeń to te, w przypadku których obserwujemy coraz większe łagodzenie. Bezpieczeństwo narodowe i bezpieczeństwo fizyczne są obecnie częściej uwzględniane niż w 2019 r.
Firmy, które dostrzegają znaczną wartość sztucznej inteligencji, nadal w nią inwestują w czasie pandemii. Większość respondentów osiągających wysokie wyniki twierdzi, że ich organizacje zwiększyły inwestycje w sztuczną inteligencję w każdej z głównych funkcji biznesowych w odpowiedzi na pandemię. W podziale na branże respondenci z branży motoryzacyjnej i montażowej, a także z usług opieki zdrowotnej oraz farmaceutyków i produktów medycznych najczęściej twierdzą, że ich firmy zwiększyły inwestycje.