Zakupy z drugiej ręki z pewnością nie są nowym pomysłem. Od second-handów po Allegro, konsumenci zawsze są chętni do znalezienia okazji.
Konsumenci są również coraz bardziej zainteresowani ograniczaniem własnej konsumpcji i pomocą w walce z negatywnym wpływem na środowisko. Doprowadziło to wielu detalistów do wejścia na rynek Recommerce, który odnosi się do kupna i sprzedaży używanych towarów. Niezależnie od tego, czy jest to praca na pełen etat, czy dodatkowa praca, Recommerce może być dobrą opcją dla potencjalnych sprzedawców zainteresowanych rynkiem – dlatego zrozumienie, czym jest i dokąd zmierza, to mądre posunięcie.
Recommerce zwany również handlem odwrotnym, to model sprzedaży towarów używanych lub posiadanych wcześniej. Od sklepów z używanymi rzeczami po luksusowe luksusowe butiki – istnieje całe spektrum firm, które stosują model Recommerce. Istnieje wiele rynków cyfrowych, które przeniosły odsprzedaż ze sklepów stacjonarnych do operacji online.
Odzież z drugiej ręki mają największy udział w rynku Recommerce, który ma osiągnąć ponad 51 miliardów dolarów do 2023 roku. Inne popularne sektory Recommerce to artykuły gospodarstwa domowego, przedmioty kolekcjonerskie i sztuka.
Obecnie możesz odsprzedać prawie wszystko, o ile jest w dobrym stanie. To właśnie sprawia, że rynek odsprzedaży jest tak atrakcyjny. Jednak rynek odsprzedaży online koncentruje się na określonych przedmiotach, w tym:
Mimo że Recommerce wydaje się być zupełnie nowym ruchem ze względu na rosnącą liczbę marek, sprzedawców detalicznych i rynków uruchamiających platformy i programy o obiegu zamkniętym, pionierzy rynku odsprzedaży online sięgają dekady temu.
Kilka firm dostrzegło potencjał rekomendacji i zdecydowało się stworzyć własne platformy internetowe lub rynki oferujące konsumentom szeroką gamę używanych produktów. Od tego czasu świadomość Recommerce gwałtownie wzrosła, a konsumenci ufają, że sprzedają swoje niechciane towary na platformach internetowych.
Sukces Recommerce odzwierciedla rosnące upodmiotowienie milenialsów i pokolenia Z, które postrzegają kupowanie odzieży używanej inaczej niż starsze pokolenia. Piętno wcześniej kojarzone z kupowaniem używanych produktów zanika w młodszych pokoleniach, więc wzrost Recommerce możemy odnieść do pokoleniowej zmiany sposobu myślenia, która wiąże się z chęcią kupowania większej ilości towarów używanych, a więc wspiera gospodarkę w obiegu zamkniętym.
Sklepy przyciągają bardziej zaangażowane społeczności wokół przedmiotów kolekcjonerskich, tworząc przejrzysty rynek, na którym ludzie mogą zobaczyć dokładne ceny odsprzedawanych towarów. Po raz pierwszy wszyscy mieli dostęp i możliwości, co zaowocowało nowymi iteracjami tego popularnego modelu biznesowego od tych, którzy dorastali i obserwowali jego rozkwit.
Dlaczego rynki takie jak VINTED kwitną w tym modelu biznesowym? Czy to tylko modne, opłacalne, zrównoważone, czy też połączenie tych wszystkich elementów wyjaśnia obecny wzrost? Oczekuje się, że jutrzejsza personalizacja i podróże klientów będą jeszcze mądrzejsze, bardziej wciągające i budujące zaufanie, niż ma to miejsce obecnie.
Więc jakie są niektóre z czynników, które przyczyniły się do tego wzrostu?
Mam również parę podpowiedzi dla osób, które chciałyby zająć się Recommerce.
Trend rekomendacji będzie kontynuowany. Młodsze pokolenia są pasjonatami środowiska i zrównoważonego rozwoju jako całości. W związku z tym rekomendacja będzie nadal odgrywać znaczącą rolę w ich decyzjach konsumenckich. W rzeczywistości prawie jedna trzecia pokolenia Z spodziewa się kupić jeden używany element odzieży, but lub dodatek w następnym roku.
Duża część Recommerce to podaż i popyt. Internet otwiera możliwość, aby znaleźć coś bardzo poszukiwanego, a już nie produkowanego lub mało dostępnego.