Wiele osób prowadzącym biznesy opierające się lokalnej społeczności w dużej mierze powinny zwiększać swój ruch i pozycję właśnie wśród odbiorców zbliżonych do lokacji swojego przedsiębiorstwa. To właśnie ta grupa jest docelowa i najważniejsza ze względów biznesowych. W tym momencie bardzo przydatne dla nas jest lokalne SEO. Warte przybliżenie jest jak zacząć i co dokładnie zrobić, aby nasza strona poprawiała lokalne wyniki.
Użytkownicy szukający konkretnych produktów lub usług w swoich okolicach dostają sprecyzowane wyniki dla lokalizacji w których właśnie przebywają. Forma ta przynosi wymierne korzyści i staję się coraz bardziej popularna. Dzięki niej poprawiają się takie wskaźniki jak pozycja strony w wyszukiwarce Google, współczynnik konwersji a oferta zaczyna do określonej grupy docelowej przez co zyskujemy nowych klientów. Korzystając z pozycjonowania lokalnego trafiamy na mniejszą konkurencję w Internecie. Wszystko dlatego, że nasza konkurencja nie jest z całego kraju, a tylko z najbliższego regionu. Czym bardziej zawęzimy naszą grupę docelową tym mniej będziemy mieli konkurentów w naszej branży. Lokalne SEO nie jest najdroższą formą reklamy a zarazem przynoszącą konkretne zwroty inwestycji. Poniżej przedstawiamy czynniki, które wpływają na lokalne SEO:
Na samym początku warto sprawdzić naszą konkurencję. Dowiedz się w jaki sposób kierują na swoją lokalizację. Czy mają one dedykowane strony do każdej lokalizacji? Czy mają oni swoje dane kontaktowe na każdej stronie? Po prostu umieść adres URL swojej strony kontaktowej w narzędziu planowania słów kluczowych Google, a zobaczysz, które słowa kluczowe Google prawdopodobnie z nim kojarzy. Powinieneś wtedy umieścić te warunki na liście docelowych słów kluczowych.
Warto również pomyśleć nad autorskimi słowa kluczowymi, tak aby nie kopiować tylko tego co robi nasza konkurencja. Po prostu sporządź listę wszystkich oferowanych usług i lokalizacji, które obsługujesz, a potem połącz je ze sobą, aby utworzyć grupę potencjalnych słów kluczowych.
Warto również sprawdzić czego szukają nasi konkurenci za pomocą autouzupełniania w wyszukiwarce Google. Wprowadź podstawowe słowo kluczowe w Google i zapoznaj się z sugerowanymi hasłami. Czasami wpadną nam oczywiste uzupełnienia. Zdarzają się również takie, których byśmy się nie spodziewali, a są bardzo trafne.
Zgłaszanie i optymalizowanie swojego wpisu o firmie w Google Moja Firma jest prawdopodobnie najważniejszą częścią lokalnego SEO. Google Moja Firma to bezpłatne i łatwe w użyciu narzędzie dla firm i organizacji do zarządzania ich obecnością w Internecie w Google, w tym w wyszukiwarce i mapach Google. Konfiguracja tych ustawień nie jest zbyt trudna – wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami oferowanymi przez Google.
Aby ją skonfigurować w Google Moja Firma, wykonaj następujące kroki.
Local citations czyli lokalne cytowanie to internetowe wzmianki o Twojej firmie, które zazwyczaj zawierają nazwę Twojej firmy, jej adres i numer telefonu w skrócie znane jako NAP (z angielskiego Name, Address, Phone). Są one jednym z najważniejszych lokalnych czynników rankingu. Jako, że ludzie wyszukują firm nie tylko w Google, a również za pomocą np. Facebooka czy katalogów. Posiadanie dokładnego NAP na swoich stronach pozwoli potencjalnym klientom znaleźć Twoją firmę, co przekłada się na większą liczbę klientów i przychody.
Rzeczy o które możesz poprawić i o których musisz pamiętać to:
Stosuje się tu wiele tradycyjnych praktyk SEO dotyczących stron, takich jak:
Jest jednak kilka innych rzeczy, które należy zrobić, próbując rankować lokalnie, takie jak :
Powinieneś już zbudować podstawowy zestaw linków podczas budowania lokalnych cytowania lokalnego, lecz niestety wiele z nich będzie nofollow. Oprócz tego powinieneś jeszcze tworzyć i promować przydane treści dla lokalnych klientów. W ten sposób naprawdę ich zainteresujesz a i dodatkowo stworzysz sobie więcej linków. Warto również udzielać się gościnnie na lokalnych blogach, gdyż w ten sposób zawsze też dostajesz dodatkowe linki. Po prostu nie rób tego wyłącznie dla linków. Zrób to dla ekspozycji, jaką może wygenerować dla Twojej firmy.
Pamiętaj aby być aktywnym na profilu Google Moja Firma. Powinieneś odpowiadać na opinie klientów czy korzystać z postów Google, aby informować klientów o nowych ofertach.
W Internecie można zrobić wiele, aby zoptymalizować witrynę pod kątem lokalnych odbiorców. Ale jeśli prowadzisz lokalny biznes, rzeczy takie jak marketing szeptany czy drukowane ulotki również przyczyniają się do lokalnego SEO.
Lokalne SEO składa się z szeregu czynników, które pomogą Ci dotrzeć do lokalnych odbiorców dzięki lepszej pozycji w wyszukiwarkach. To nie tylko optymalizacja adresu lub strategii mediów społecznościowych; to wszystko razem, które nazywamy lokalnym SEO.
Pamiętaj, że musisz śledzić konwersje najlepiej, jak potrafisz (śledzenie połączeń, śledzenie konwersji formularzy kontaktowych itp.). W przeciwnym razie nie będziesz miał pojęcia, czy Twoje lokalne działania SEO w rzeczywistości przekładają się na potencjalnych klientów, a ostatecznie na większe przychody dla Twojej firmy.