2018 dla SEO to rok wyszukiwarek dążących do poprawy jakości wyników wyszukiwania. Do tej pory widzieliśmy dominację mobilności, personalizacji w wyszukiwaniach i zmian algorytmicznych. Cały rok poprzedni w Google odbył się właśnie pod znakiem poprawy mobilności i szybkości.
2019 rok będzie dalej korzystał z trendów z zeszłego roku. SEO w przyszłym roku będzie konsekwentnie wprowadzało nas w nowinki technologiczne, próbując dostosować się do nadchodzących zmian intensywnie wprowadzanych przez Google. Duża część wysiłków SEO będzie związana z ruchami Google związanymi z mobilnością i szybkością. Bardzo ważnymi elementami mogą być takie tematy jak poniższe.
Oto nasze predykcje na rok 2019 roku.
Jak co roku wyszukiwanie organiczne będzie ważne, gdyż jest kluczem do naszego zrozumienia doświadczeń konsumentów. Obecnie droga do zakupu jest wyjątkowa dla każdego klient, ale wciąż istnieją pewne fascynujące trendy, które możemy zidentyfikować w zachowaniach klientów poszukujących.
Konsumenci szukają nie tylko produktu lub usługi w celu zaspokojenia swoich potrzeb. Korzystają z wyszukiwarki, aby dowiedzieć się wszystkiego, o czym tylko mogą. Chcą się dowiedzieć jaki rodzaj doświadczenia mogą stworzyć. Ludzie chcą wiedzieć, kiedy firma jest otwarta, jak się tam dostać i jaka to jest usługa.
Dzięki wzrastającej liczby osób korzystającej z Internetu i ciągłej łączności, pojawiają się niezliczone nowe punkty styku, dzięki którym marketerzy mogą łączyć się z konsumentami. Są to coraz bardziej znaczące sposoby niż kiedykolwiek wcześniej. Zamiar wyszukiwarki całkowicie przedefiniował ścieżkę marketingową i, jak mówi Google, nie ma dwóch identycznych podróży klientów.
Obecnie wyszukiwarka jest dwukierunkowym kanałem komunikacyjnym, który kieruje się wiedzą o tym, jak zaspokoić potrzeby rynku, od marketingu po operacje, obsługę klienta, lojalność i nie tylko.
Ludzie coraz częściej zwracają się w stronę telefonów, by wyszukiwać w Internecie. Ma to sens, ponieważ telefony są mniejsze i mamy je zawsze przy sobie. Dodatkowo rok 2019 jest rokiem pierwszego indeksu Google dla komórek. Warto więc się do tego przygotować, bo można wiele na tym stracić patrząc pod kątem SEO.
Dzięki indeksowaniu mobilnemu Google ostatecznie zacznie od wersji mobilnej Twojej treści, decydując, gdzie ta treść zostanie umieszczona w SERPach. Kiedy Google zaczynał od indeksowania treści na komputery jako priorytetu, często oznaczało to, że słaba wersja ładowania tej treści przeciągała wyniki wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Rozpoczynając od indeksowania mobilnego jako priorytet, problem słabej wersji na komputerze jest znacznie mniej prawdopodobny, biorąc pod uwagę, że komputery stacjonarne i laptopy mają większe silniki przetwarzania.
Twórcy stron internetowych dostosowują się do zwiększonego wykorzystania urządzeń mobilnych, tworząc witryny przyjazne dla telefonów. Wiele motywów WordPress staje się coraz bardziej pomocna pod względem posiadania responsywnej wersji. Innymi słowy, właściciele firm internetowych stają się łatwiejszymi w adaptacji. Dla strategów SEO oznacza to dostosowanie strategii optymalizacji wyszukiwania w celu przyciągnięcia większej liczby użytkowników mobilnych. Więcej badań będzie trzeba przejść do typów słów kluczowych w wyszukiwarkach, które użytkownicy mobilni prawdopodobnie będą stosować.
Szybkość strony jest ważna dla SEO, ponieważ od pewnego czasu jest uznawana za czynnik decydujący o wyszukiwaniu na komputerach. Jednak dopiero niedawno Google oficjalnie wprowadził prędkość jako czynnik rankingowy dla wyszukiwarek mobilnych za pomocą Google Speed Update. Ponieważ indeks jest teraz mobilny, optymalizacja szybkości wczytywania strony nigdy nie była ważniejsza, jeśli chcesz dobrze pozycjonować. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają mierzyć szybkość strony.
Historycznie, po analizie w PageSpeed Insights, strona została oceniana tylko na podstawie parametrów technicznych. Teraz zarówno w wersji na komputer, jak i na telefon komórkowy jest klasyfikowany według dwóch różnych wskaźników: optymalizacji i szybkości. Wynik optymalizacji jest teraz ważny w rankingach. Na szczęście optymalizacja strony i śledzenie wyników są całkowicie w twoich rękach.
Jeśli spojrzysz na strony wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach (SERP), zauważysz, że otrzymały one dużo „konkurencji”. Z jednej strony reklamy AdWords zajmują dużo miejsca w komercyjnych zapytaniach. W zależności od rodzaju zapytania reklamy z reklamami ze zdjęciami lub blok czterech reklam tekstowych są umieszczane przed wynikami bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Twoimi innymi „konkurentami” na najwyższe pozycje są:
Polecane fragmenty czyli Featured Snippets będą nadal odgrywać ważną rolę w 2019 roku. Zaspokajają potrzeby użytkownika w zakresie prostych odpowiedzi na pytanie. Wyświetlane fragmenty pochodzą z witryn, które Google interpretuje jako odpowiednie do odpowiedzi na pytanie użytkownika. Jednak dopiero okaże się, jak Google radzi sobie z wiarygodnością używanych stron. Google już zaczął tworzyć wykres wiedzy dla wielu zapytań, wykorzystując do tego dane z Wikipedii.
Jeśli chcesz uzyskać najwyższą pozycję ze swoimi treściami w Featured Snippets, szczególnie jeśli chodzi o pytania dotyczące wiedzy, rozważ umieszczanie sekwencji pytań i odpowiedzi na stronie. Tabele zawierające uporządkowane informacje mogą również zawierać informacje o wynikach bezpłatnych. Nawet jeśli konkurencja o najwyższe pozycje stanie się bardziej zacięta, w odniesieniu do opisów fragmentów „mniejsze” witryny również mają dużą szansę na wysoką pozycję w rankingu, jeśli dostarczą dobrze uporządkowanych odpowiedzi, z których Google może skorzystać.
Tak więc w 2019 r. Powinieneś coraz bardziej zadawać sobie pytanie, co twoja grupa docelowa chce wiedzieć, kiedy przeszukuje Internet lub co chce objąć swoim wyszukiwaniem. Im bardziej zaspokoisz tę potrzebę w swoich materiałach, tym lepsze będą twoje szanse na ranking.
Pod względem kodowania mikroformaty są małymi wzorami HTML, które sygnalizują informacje o stronie internetowej. Im więcej informacji o witrynie zna wyszukiwarka, tym dokładniej może ją uszeregować. Wyszukiwarki zazwyczaj nagradzają Cię lepszą pozycją, jeśli możesz podać uczciwy opis witryny. Ponadto mikroformaty często sprawiają, że treści są bardziej atrakcyjne dla konsumenta, a tym samym przyciągają więcej kliknięć. Zwiększona liczba kliknięć oznacza oczywiście poprawę ROI i lepsze sygnały SEO dla wyszukiwarek takich jak Google.
Mikroformaty schema.org dodają etykiety lub znaczniki. Jednak lubisz go określać, do swoich treści. Tłumaczą oni w wyszukiwarkach, o czym jest Twoja treść. Mikroformaty nie są przeznaczone na każdą stronę internetową. Jeśli nie prowadzisz działalności z ocenami, godzinami pracy lub konkretną lokalizacją, w której klienci mogą Cię odwiedzać, mikroformaty potencjalnie nie są odpowiednie do Twoich potrzeb.
W świecie marketingu badania wciąż idą w kierunku wyszukiwarek internetowych, gdy wpisują konkretne słowa kluczowe. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to nie tylko „wypychanie” popularnych słów kluczowych do stron internetowych. Chodzi o integrację słów kluczowych, aby Twoja strona dotrzymała obietnicy z wyszukiwarki.
Optymalizacja celów jest przyszłością, ponieważ przyszłość wyszukiwania, 2019 i później, to wyszukiwanie głosowe. Wyszukiwanie głosowe pokazuje zamiary użytkowników w trybie przyspieszonym. Zamiast wpisywać skrócone wersje zamiaru wyszukiwania, konsument może teraz jasno określić, czego szukają w kategoriach produktów lub usług, a nawet informacji.
Najlepszym sposobem na osiągnięcie optymalnej intencji użytkownika jest myślenie o sobie jako o tym, kto przeprowadza wyszukiwanie. Czego byś szukał? Jakie wezwania do działania wpłynęłyby na Ciebie, aby dowiedzieć się więcej o produkcie lub usłudze? Jaka wartość byłaby najbardziej adekwatna w przypadku korzystania z witryny?
Optymalizacja zamiarów użytkownika w 2019 r. Będzie ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej, głównie dzięki rosnącemu wyszukiwaniu głosowemu.
Lokalne wyszukiwania są szczególnie istotne dla firm, które polegają na przyciągnięciu lokalnych klientów. Najlepszym sposobem, aby to zapewnić, jest optymalizacja strony internetowej, aby wskazać, gdzie działa firma. W 2019 roku lokalne wyszukiwanie będzie jeszcze bardziej precyzyjne. Zwiększona dokładność będzie oznaczać jeszcze bardziej ukierunkowane wyniki wyszukiwania. Oznacza to, że zamiast celować na przedmieściach miasta, możesz trafić na skrzyżowania ulic. Bardziej precyzyjne kierowanie w zasadzie stworzy ulepszone ścieżki dla wstępnie wykwalifikowanych konsumentów.
Faktem jest, że bliskość jest ważna dla nas wszystkich. Jeśli taka sama lub nieznacznie gorsza jakość usługi znajduje się trochę bliżej nas, możemy wybrać ją zamiast lepszą konkurencję. W takich przypadkach konsumenci będą chcieli zlokalizować najbliższą firmę, która posiada dany produkt.
Bezpieczeństwo w Internecie to ogromna sprawa – i na szczęście uprawnienia, które biorą, traktują to poważnie. Na początku tego roku UE przyjęła ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO), które upoważnia użytkowników do większej kontroli nad ich prywatnymi informacjami, które są wykorzystywane przez witryny. Chociaż z pewnością działa na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa danych użytkowników, nadal istnieje wiele luk, które mogą być wykorzystane przez złośliwe strony trzecie.
2019 niewątpliwie przedstawi nam więcej inicjatyw w zakresie ochrony danych, a także więcej sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa w Internecie.
W 2019 roku linki zwrotne będą nadal odgrywać ważną rolę. W 2018 roku stary dobry ranking PageRank wciąż by ważnym sygnałem dla firmy Google w rankingu.
W rzeczywistości tak zwane „bezlinkowe linki zwrotne” mogą odgrywać jeszcze większą rolę w 2019 r. Rozważanie to opiera się na tym, że Google może również brać pod uwagę wzmianki o witrynach lub markach na innych stronach internetowych, chociaż żaden bezpośredni odsyłacz nie odnosi się do strony docelowej.
W przypadku SEO 2019 musisz zrozumieć, że budowanie linków za pośrednictwem portali artykułów trzeciej i czwartej klasy. Zamiast tego należy inwestować w unikalne treści, które użytkownicy lubią używać lub udostępniać.
Powinieneś też być ostrożny z postami gości w ogóle. Dwa lata temu Google ostrzegał przed podobnymi postami o niskiej jakości, więc upewnij się, że jakość jest ważna.
Za każdym razem zastanów się, czy link do Twojej strony naprawdę oferuje wartość dodaną dla użytkownika. Ponieważ inteligentniejsze wyszukiwarki będą analizować, czy osoby klikające Twoje linki rzeczywiście pozostają i czytają, czy też od razu odejdą. Marketerzy SEO muszą jeszcze bardziej skupić się na trafności i jakości w swoich strategiach budowania linków.
Idąc dalej, będziesz musiał wybierać bardziej selektywnie swoje linki. Oto kilka prostych poprawek budujących link:
Treść będzie tak samo ważna jak w latach poprzednich. Tworzenie wysokiej jakości, angażującej treści może informować ludzi o tym, czym jest strona lub firma. To także sygnalizuje czytelnikom, że firma dba o pomoc ludziom, co jest idealne dla wizerunku marki.
Rok 2019 nie będzie różnił się od poprzednich lat pod względem silnego wpływu treści na ranking wyszukiwarek. Produkcja treści jest podstawowym modelem biznesowym w branży SEO, a tysiące firm pojawia się co kilka miesięcy w formie content marketingowych rozwiązań.
Zdolność do posiadania głębokiego arsenału sprawdzonych treści przyniesie korzyści stronie internetowej z różnych punktów widzenia. W tym wewnętrzne linki, dzięki którym Google może dowiedzieć się więcej o nowych i starych treściach, które przygotowałeś.
Pomaga to również skierować internautów, którzy są już pod wrażeniem części Twoich treści do większej ilości Twoich treści. Pomaga to poprawić statystyki stron na sesję w Google Analytics, co jest dużym wyzwaniem w algorytmie SEO firmy Google.
Szacuje się, że do roku 2020, 50 procent wszystkich wyszukiwań na świecie będzie odbywać się głosowo. Użytkownicy będą używać urządzeń obsługujących głos, takich jak Google Home, aby ukończyć co najmniej 30 procent wszystkich wyszukiwań bez używania ekranu.
Wyszukiwanie głosowe wydaje się być dłuższe niż wyszukiwania wprowadzone za pomocą klawiatury. Dlatego Twoje SEO musi koncentrować się na znajdowaniu i używaniu słów kluczowych od siedmiu do dziewięciu słów, z których ludzie mogą korzystać w rozmowach.
Urządzenia takie jak Amazon Alexa, Apple’s Homepod i Google Home sprzedają się na świecie jak świeże bułeczki. Coraz więcej domów staje się podłączonych do tych urządzeń. Chociaż możesz kupić urządzenie Alexa początkowo, ponieważ chcesz, aby uruchomił samochód lub dostosował klimatyzację, w końcu użyjesz go, by szukać taniej oferty hotelowej.
Ponadto ludzie szukają lokalnych firm i usług za pomocą urządzeń do wyszukiwania głosowego w oszałamiającym tempie.
Podobnie jak w przypadku optymalizacji mobilnej, optymalizacja wyszukiwania głosowego będzie wymagać więcej badań i wdrożenia przez marketerów w 2019 roku.
Sztuczna inteligencja to nowy grunt dla uzyskania przewagi konkurencyjnej i tworzenia wartości biznesowej. Odnosi się do zdolności maszyny do replikowania funkcji poznawczych człowieka, z możliwością uczenia się i rozwiązywania problemów.
AI zawiera algorytm i dane wykorzystywane do określenia najlepszych i odpowiednich wyników. Dane wykorzystują wszelkiego rodzaju treści, obrazy, zachowania użytkowników i zaufanie, aby pomóc użytkownikom uzyskać pożądane informacje.
Pomyśl o wyszukiwarce Google, opartej na ich zdolności do rozumienia tekstu na stronach internetowych. Teraz jednak dzięki postępom w deep learningu są w stanie sprawić, że zdjęcia i filmy będą użyteczne dla ludzi w sposób, w jaki po prostu ich nie było. W tej kategorii działają również wyżej wymienione urządzenia do wybierania głosowego jak Alexa czy Google Home.
W Greenlogic obsługujemy firmy z różnych branż. Od kancelarii prawniczych, poprzez firmy medyczne, technologiczne, przemysłowe, odzieżowe, sportowe, turystyczne – na firmach IT kończąc. W ten sposób poznajemy specyfikę branż i ich sezonowość, ale również dowiadujemy się, na które czynności z zakresu SEO stawiać w trakcie tworzenia polityki SEO dla klientów. I tutaj niezmiennie króluje jedno podejście – nie można stosować szablonów, należy rozumieć cel biznesowy i możliwości budżetowe klienta i dopiero wtedy tworzyć strategię. Sposobów na wzrost ruchu organicznego jest wiele. Sprawdźmy co działało w minionym roku.
Serwis już w 2017 przeszedł pełny redesign oraz został zoptymalizowany pod kątem kluczowych kwestii on-site SEO. Wprowadzona zostały poprawna struktura tagów HTML oraz URL’i, serwisowi nadana została ciekawsze architektura informacji. Dodatkowo wdrożono odpowiednie snippety, zadbano o przekierowania starych adresów i do wszystkich stron copywriterzy napisali zachęcające meta tagi – zbudowane na podstawie przeprowadzonej wcześniej analizy fraz. Na początku 2018 roku serwis był w pełni gotowy do działań content marketingowych. Zostało już tylko postawić na stały rozwój treści, cierpliwe oczekiwanie na sukces oraz monitoring aplikacji takich jak GSC, Majestic oraz profilu linkowego.
Sytuacja jednak miała istotną przewagę, którą należało wykorzystać – klient tworzył ciekawą treść, a branża jej potrzebowała. Zamiast skupiać się wyłącznie na wspomaganiu indeksowania skorzystaliśmy z dobrodziejstw SEO PR’u i dotarliśmy z treścią do nośnych mediów. Część „dobrej treści” trzeba było oddać w ramach negocjacji z serwisami informacyjnymi, jednak uzyskane w ten sposób „silne linki” zrobiły co do nich należało. Miesięczny ruch organiczny na przełomie roku wzrósł prawie 10-krotnie.
Przykład z firmą sportową był o tyle wygodny, że zaczynaliśmy od relatywnie niskiego ruchu, stąd uprzedzając komentarze prezentujemy innego klienta – operującego w mniej spektakularnej, choć równie intrygującej branży narzędzi dla profesjonalistów i majsterkowiczów.
Zasadniczą różnicą względem poprzedniego przykładu była ilość contentu jakim mogliśmy operować. Zamiast precyzyjnie określać temat treści, format i grupę docelową, przed publikacją w nośnych mediach, mogliśmy posłużyć się częścią opracowanych artykułów, aby sprawdzić zainteresowanie jakie wygenerują.
W pierwszych dwóch miesiącach 2018 opublikowaliśmy „próbki” w formie artykułów sponsorowanych na wyselekcjonowanych serwisach informacyjnych. Następnie, segmentując publikacje tematycznie, zgromadziliśmy dane na temat wielkości ruchu i parametrów jakościowych i na tej podstawie przygotowaliśmy wysokiej jakości content do docelowej publikacji.
W trakcie 2018 cały proces został powtórzony 2-krotnie, a efekty przerosły oczekiwanie klienta. Wykorzystanie SEO PR’u poprzedzonego badaniem rynku jest niezwykle skuteczną techniką, którą stale wykorzystujemy i polecamy.
Mało kto lubi wykonać ruch zaburzający jego idealne, świecące na zielono raporty. Czasem jednak, aby pójść do przodu trzeba wykonać kilka kroków wstecz. Tak też było w przypadku dwóch powyższych klientów.
Korzystając z naszego narzędzia Firecrux.com jesteśmy w stanie wpływać na wygląd i zachowanie się dowolnego serwisu internetowego – stymulując tym samym np. współczynnik konwersji w sklepie. Jednak możliwości Firecrux’a są szerokie i wykorzystujemy je również do analizy i oceny w jakim stopniu ruch, który gromadzi serwis generowany jest przez boty.
W przypadku klienta z branży medycznej mogliśmy przekonać się jak znaczący fragment tego, co nazywaliśmy ruchem organicznym generują boty, crawlery i inne tego typu gadżety. W okolicach wakacji odfiltrowaliśmy prawie 20% ruchu, co zaczęło wyglądać niepokojąco na wykresach, jednak wolumen sprzedaży nie tylko nie spadł, ale znacznie wzrósł! Wpłynęło na to kilka kwestii, jednak jednym z nich był wzrost wydajności serwisu poprzez spadek obciążenia serwerów.
Drugim przykładem pozbywania się balastu było odfiltrowanie ruchu w serwisie sprzedającym turystykę. Jak pewnie wielu z Was się domyśla, największy ruch w tej branży gromadzony jest w okolicach wakacji i na początku roku. Poniższy przykład ma jednak nieco inną dynamikę.
Kolejny raz statystyki zgromadzone przez Firecrux’a pokazały, że utrzymujemy na serwerach byt, który w dużej mierze odwiedzany jest przez boty. Podjęta decyzja o odfiltrowaniu ruchu zbiegła się w czasie z ogólnym czyszczeniem profilu linkowego. Efekt był umiarkowany przez większość roku, jednak w listopadzie i grudniu 2018 zanotowaliśmy prawie 100% wzrost ruchu organicznego względem roku 2017.
Są branże – np. prawnicza – w której część działań jest niedozwolona, a zbyt agresywne techniki SEO mogą przynieść efekt odwrotny od pożądanego lub narazić klientów na spadek reputacji – kluczowej wartości zawodów opartych na zaufaniu. Dostosowując działania do wymogów rynku musimy uzbroić klienta w nieco cierpliwości, jednak gdy to się uda wspólnie wiemy, że było warto.
Kancelarię adwokackie współpracują z nami już od wielu lat. Stosujemy u nich SEO wg wszystkich zasad poprawności wskazywanych przez Google (White Hat SEO). W trakcie współpracy ich serwisy zostały zaprojektowane i wdrożone wg zaleceń mobile-first. Z roku na rok ruch organiczny regularnie wzrastał, a to przełożyło się na liczbę zapytań odnośnie ich usług.
Dla klienta z branży zegarkowej przeprowadziliśmy ciekawy case. Systematyczna optymalizacja serwisu w połączeniu z rozwojem treści pozwoliła stopniowo gromadzić coraz więcej ruchu organicznego i umacniać profil linkowy klienta. Gdy jednak dotarliśmy w okolice sezonu (październik – grudzień), wtedy uruchomiliśmy nieco agresywniejsze działania SEO. Wzrost w ruchu przełożył się na sprzedaż, która w tym sezonie była najlepsza w całej historii firmy.
Dodatkowym wyzwaniem była migracja ze starej domeny na nową, ponieważ stary sklep wyłączony został w okolicach października 2017 i nowa domena musiała przede wszystkim skupić się na przejęciu ruchu. Poniższy wykres pokazuje jak to przepięcie się udało.
W przypadku poniższych klientów nie wydarzyło się nic nietypowego. Po prostu stałe usprawnianie serwisu oraz ciągłe modyfikowanie polityki SEO i zajęcia „pozycjonujące”. W obu przypadkach zaliczyliśmy wymagane przez KPI 20% wzrostu – rok do roku.
W 2019 roku SEO będą głęboko osadzone we wzbogacaniu treści. Znaczenie słowa kluczowego i back-linki pozostaną podstawowymi funkcjami, których nie można zignorować. Jednak lokalne strony internetowe, które mogą osiągnąć moc „autorytetu”, tworząc niesamowite, niszowe treści, bez wątpienia przyciągną więcej dla siebie z algorytmu SEO Google, który nieustannie stara się ulepszyć SERP dla konsumentów. Konsumenci szukają teraz rozwiązań, które są im bliskie, nawet w odległości spaceru.
Lokalne firmy, które są ekspertami w swojej dziedzinie i mogą przyciągać konsumentów, którzy szukają rozwiązania, gdy znajdują się w pobliżu swojej firmy, powinny być bardziej widoczne w 2019 roku. Wraz z pojawieniem się coraz bardziej merytorycznych stron internetowych, warto mieć wyspecjalizowaną agencję, ponieważ jedną kwestią jest zrobić dobrą treść, a drugą dobrze ją „sprzedać” i dotrzeć do szerokiej publiki. Usługi z zakresu SEO PR, poparte wcześniejszym badaniem rynku na pewno będą bardzo skuteczne, więc i warte uwagi.
Ostatecznie 2019 zaoferuje jedną rzecz wspólną z przeszłością, a mianowicie – Ci, którzy ciężko pracują, będą tymi, którzy dostaną wysokie pozycje w Google.