Ochrona poufnych informacji firmowych powinna być najwyższym priorytetem każdej firmy, ale jest szczególnie krytyczna dla małych firm internetowych, które mogą być podatne na ataki hakerskie i inne zagrożenia cyberbezpieczeństwa. Czujność jest kluczem zarówno w codziennych operacjach, jak i we wdrażaniu elektronicznych środków zabezpieczających zaprojektowanych w celu ochrony systemów.
Istnieje kilka praktyk mających na celu ochronę Twojej firmy, które powinny być standardowe dla wszystkich firm. Obejmuje to stosowanie bezpiecznych haseł i sieci Wi-Fi, bezpiecznych serwerów i szyfrowania danych, a także oprogramowania, takiego jak programy antywirusowe, antyspamowe i zapory. Jest pewne, że wszystkie domyślne nazwy użytkownika i hasła, które są dostarczane z nowymi programami, powinny zostać zmienione. Aktualizacje zabezpieczeń powinny być rutynowo instalowane. Oprócz tych wszystkich środków ważne jest, aby dokładnie przeszkolić pracowników w zakresie zasad i procedur bezpieczeństwa, a także prawidłowego korzystania z poczty e-mail i Internetu.
Bycie właścicielem firmy może być pod tym względem dość przytłaczające, ale istnieje wiele kroków, które możesz podjąć, aby chronić się przed stale obecnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa. Niektóre z nich to proste czynności, które możesz wykonać samodzielnie, a niektóre mogą wymagać profesjonalnej pomocy. Ale nie wahaj się ulepszać swoich systemów i naprawiać słabe punkty – będzie to warte czasu i wysiłku. Oto kilka porad.
Jeśli prowadzisz firmę internetową, będzie wiele okazji, w których będziesz musiał podać i wymienić swój numer telefonu, czasem nawet publicznie. Nieco dziwne wydaję się, po prostu przekazanie swojego osobistego numeru wielu przypadkowym osobom i firmom. W połączeniu z faktem, że ostatecznie prawdopodobnie doprowadzi to do znacznie większej liczby połączeń telemarketingowych, gdy Twój numer telefonu zostanie dodany do katalogów internetowych i sprzedany. I tu pojawia się prywatny numer firmowy. Dawno minęły czasy, kiedy trzeba było zainstalować oddzielną linię w domu, obecnie jest do tego aplikacja.
Podobnie jak w przypadku prywatnego numeru firmowego, zakładając firmę online, będziesz musiał podać adres swojej firmy. Jeśli pracujesz w domu, oznacza to używanie adresu domowego do takich rzeczy, jak rejestracja firmy, lista e-mailowa i rejestrację domeny.
Niezależnie od tego, czy masz jeden komputer w biurze domowym, czy w siedzibie głównej z pełnym sieciowym systemem komputerowym, upewnij się, że podłączone urządzenia są bezpieczne dzięki oprogramowaniu antywirusowemu, firewall’om lub innej odpowiedniej metodzie ochrony przed zagrożeniami.
Czasami może się to wydawać uciążliwe, ale korzystanie z weryfikacji dwuetapowej, uwierzytelniania dwuskładnikowego lub uwierzytelniania wieloskładnikowego daje dodatkową pewność, że Ty i Twoi upoważnieni użytkownicy jesteście jedynymi osobami logującymi się do Twojego sklepu.
Wybierz pomiędzy MFA, 2FA i 2SV. Są one czasami używane zamiennie, ale są między nimi różnice. Oprócz wprowadzenia nazwy użytkownika i hasła, wszystkie trzy metody wymagają co najmniej jednej dodatkowej metody weryfikacji tożsamości użytkownika logującego się do witryny.
Oto ogólne wyjaśnienie różnic:
• Weryfikacja dwuetapowa 2SV może wymagać od użytkownika wprowadzenia jednorazowego kodu dostarczonego za pośrednictwem wiadomości e-mail, wiadomości tekstowej lub połączenia telefonicznego.
• 2FA idzie o krok dalej i może wymagać od użytkownika potwierdzenia próby logowania za pomocą innego urządzenia, na przykład otwarcia określonej aplikacji na urządzeniu mobilnym podczas logowania z laptopa.
• Usługa MFA jest podobna do 2FA, ale może odnosić się do implementacji więcej niż dwóch czynników uwierzytelniania.
Ponad 80% ataków przypisuje się słabym lub skradzionym hasłom. Warto dołożyć dodatkowych starań, aby upewnić się, że Ty, Twoi pracownicy i klienci wdrażacie dobre praktyki dotyczące silnych haseł:
• Silne hasła składają się z co najmniej ośmiu znaków i zawierają duże i małe litery, cyfry oraz symbole.
• Hasła nigdy nie powinny być udostępniane.
• Nigdy nie używaj tego samego hasła do innych danych logowania.
• Rozważ użycie menedżera haseł.
• Nigdy nie udostępniaj publicznie poufnych informacji.
Problem związany z pracą z innego miejsca niż dom polega na względnej łatwości hakerów korzystających z tego samego WiFi w korzystaniu z oprogramowania umożliwiającego im monitorowanie ruchu i danych logowania innych osób korzystających z połączenia Wi-Fi.
Publiczne Wi-Fi stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa Twojej firmy. Twoje e-maile i dane logowania mogą być odczytywane zwykłym tekstem przez każdego, kto ma trochę wiedzy i trochę wolnego oprogramowania. Jeśli zamierzasz pracować z lokalizacji innych niż dom lub biuro, musisz korzystać z wirtualnej sieci prywatnej (VPN). VPN to aplikacja, którą instalujesz na swoich urządzeniach, a po włączeniu szyfruje Twoje połączenie internetowe, chroniąc Ciebie i Twoją firmę przed wzrokiem ciekawskich.
Korzystanie z przestarzałych protokołów HTTP naraża Cię na ataki. Zdecydowanie zalecamy przełączenie się na protokół HTTPS. Protokoły HTTPS chronią nie tylko poufne informacje przesyłane przez użytkowników, ale także ich dane.
Ponieważ protokoły HTTP są obecnie w większości niedziałające, większość nowoczesnych przeglądarek wyświetla komunikat ostrzegający użytkownika przed dalszym postępowaniem, ponieważ witryna jest niezabezpieczona. Nie tylko to, niektóre przeglądarki wprost blokują użytkownikowi dostęp do witryny.
Kolejną korzyścią, jaką daje przejście na HTTPS, jest wyższa pozycja w rankingu na stronie wyszukiwania Google, ponieważ Google traktuje HTTPS jako czynnik rankingowy. Przed przełączeniem musisz zakupić certyfikat SSL od firmy hostingowej. Posiadanie aktualnego certyfikatu SSL i protokołu HTTPS stało się standardem, więc ważne jest, aby je uzyskać, jeśli chcesz uzyskać znaczny ruch.
Spójrz na wszystkie rozwiązania innych firm, które używasz w swoim sklepie. Upewnij się, że wiesz, czym one są, i oceń swój dalszy poziom zaufania do tej strony trzeciej. Jeśli już ich nie używasz, usuń tę integrację ze swojego sklepu. Chodzi o to, aby umożliwić jak najmniejszej liczbie stron dostęp do danych Twoich klientów, jednocześnie umożliwiając rozwój Twojej firmy. Pamiętaj również o częstych aktualizacjach wtyczek.
Wtyczki bezpieczeństwa to prosty sposób na wymuszenie ochrony bezpieczeństwa w Twoim E-commerce. Zapewniają ochronę przed botami, wstrzyknięciami kodu i setkami innych poważnych ataków.
Utrata danych z powodu awarii sprzętu lub cyberataków nie jest rzadkością. A jeśli nie wykonujesz regularnie kopii zapasowych danych, istnieje ryzyko ich trwałej utraty. Skorzystaj z usługi automatycznego tworzenia kopii zapasowych, aby nawet jeśli zapomnisz zrobić to ręcznie, wszystkie dane zostaną automatycznie zapisane.
Rozpoczęcie działalności online to jedno, ale budowanie długoterminowego, zrównoważonego i możliwego do obrony biznesu to zupełnie inna sprawa. Bez względu na rodzaj prowadzonej firmy zawsze będziesz mieć do czynienia z zagrożeniami, dlatego ważne jest, aby poświęcić trochę czasu na identyfikację słabych stron firmy, aby móc odpowiednio z góry bronić się przed większością pojawiających się problemów.