E-Commerce stał się jednym z najbardziej dochodowych sposobów na założenie firmy i osiągania przychodów bez dużych inwestycji. Wraz z rozwojem technologii, łatwiej jest dotrzeć do potencjalnego odbiorcy na całym świecie. Od najmniejszych firm do największych, prawie wszystkie rodzaje biznesu kładą duży nacisk na e-Commerce. Jeśli myślisz również o sprzedaży swoich produktów i usług i zarabianiu pieniędzy, ta forma biznesu może być idealnym wyborem.
ECommerce zwany także handlem elektronicznym to proces kupowania i sprzedaży produktów lub usług, dokonywania przelewów pieniężnych i przesyłania danych za pośrednictwem medium elektronicznego (Internet). W skrócie to transakcje handlowe przeprowadzane online. Pozwala to ludziom prowadzić działalność bez barier odległości i czasu. Oznacza to, że za każdym razem, gdy kupujesz i sprzedajesz coś za pośrednictwem Internetu, angażujesz się w e-commerce.
Istnieją różne rodzaje opcji biznesowych e-commerce, które można wybrać na podstawie preferencji, kapitału i modelu biznesowego online. Dla każdego rodzaju firm dostępne są różne techniki i strategie. Cały biznes online jest oparty na podobnych zasadach co biznes detaliczny offline. Procesy związane z branżą eCommerce można podzielić na trzy główne działy takie jak: przyjmowanie zamówień, przetwarzanie informacji o zamówieniu i ostatni etap czyli wysyłka.
Stworzenie dobrego sklepu internetowego może przynieść kłopoty, jeśli nie mamy pojęcia o zasadach eCommerce i tego jakie korzyści możemy osiągnąć dzięki nim. Zbadanie i zrozumienie wytycznych wymaganych do prawidłowego wdrożenia planu e-biznesu jest kluczową częścią sukcesu w budowaniu sklepów internetowych.
Firmy e-commerce są dzielone również na to, komu firma sprzedaje swoje produkty. Często zakłada się, że wszystkie produkty są sprzedawane konsumentom, to nie zawsze tak jest. Czasami jest on inną firmą.
Są trzy główne kategorie, które firmy e-commerce sprzedają swoje produkty lub usługi:
B2B: To oznacza Business-to-Business. Firmy e-commerce sprzedające fizyczne, cyfrowe produkty lub usługi innym firmom należą do tej kategorii. Na przykład może to obejmować producentów lub dostawców, którzy dostarczają materiały lub produkty dla innych firm.
B2C : To oznacza Business-to-Consumer. Firmy e-commerce sprzedające fizyczne, cyfrowe produkty lub usługi konsumentom należą do tej kategorii. Obejmuje to sprzedawców detalicznych lub sprzedawców e-commerce, którzy sprzedają produkty konsumentowi końcowemu.
B2G : To oznacza Business-to-Government. Firmy e-commerce, które sprzedają fizyczne, cyfrowe produkty lub usługi instytucjom rządowym lub agencjom rządowym, należą do tej kategorii.
Podczas gdy większość firm zazwyczaj sprzedaje swoje produkty do jednej z tych kategorii, firmy e-commerce mogą sprzedawać produkty więcej niż jednej kategorii konsumentów. Ważne jest, aby firmy e-commerce zrozumiały, kto jest ich głównym odbiorcom. Wpływa to na ważne decyzje, takie jak marketing, branding czy procedury wysyłki.
SEO to w skrócie optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Dokładnie to ciągły proces poprawy widoczności i rankingu strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwarek prezentowanych w Google i innych wyszukiwarkach. Złożony algorytm określa sposób wyświetlania wyników wyszukiwania dla dowolnego wyszukiwanego hasła lub frazy. Chociaż dokładny algorytm jest bardzo dobrze strzeżoną tajemnicą, znanych jest wiele ważnych aspektów i składników tego algorytmu, które są elementami, na których skupia się SEO.
SEO z roku na rok jest bardziej popularne ze względu na coraz większą konkurencję o pozycje w wyszukiwarkach. Właściciele firm internetowych często polegają na wyszukiwarkach, aby generować ruch na swoich stronach internetowych, co z kolei zwiększa szanse na to, że odwiedzający staną się klientami. Poszukiwanie wyższych rankingów zrodziło branżę optymalizacji pod kątem wyszukiwarek lub SEO, która obejmuje całe spektrum technik poprawiających ranking witryny.
Jednym z głównych obszarów optymalizacji pod kątem wyszukiwarek i prawdopodobnie najważniejszym jest optymalizacja kodu HTML, który faktycznie tworzy stronę internetową. Bez względu na jakiekolwiek inne wysiłki podejmowane w celu poprawy rankingów wyszukiwarek, jeśli roboty wyszukiwania nie będą w stanie efektywnie przemierzać i indeksować witryny, witryna nie uzyska dobrej pozycji w rankingu.
Kod źródłowy w witrynie jest tym, czym crawlery przeszukują, aby określić, gdzie powinna pojawić się twoja strona w rankingu, a po przeprowadzeniu optymalizacji kodu zapewnia odpowiednie indeksowanie wszystkich odpowiednich stron witryny. Wdrażając najlepsze praktyki, takie jak eksternalizacja kodu CSS i JavaScript.
Większość stron internetowych zawiera nagłówek z jakąś nawigacją lub menu. Często ten nagłówek i nawigacja menu będą składają się z serii obrazów, utrzymywanych w miejscu przez tabelę HTML. Podczas gdy dla człowieka jest to zupełnie niezłe, roboty crawlujące wyszukiwarki widzą tylko obrazy bez treści tekstowych. Mogą one śledzić linki z obrazów, ale bez tekstu zakotwiczenia nie uzyska takiej wagi jak łącze tekstowe z odpowiednim tekstem zakotwiczenia. Dodatkowo ilość kodu potrzebna do utworzenia tabeli HTML i serii obrazów menu jest ogromna i spowoduje przesunięcie prawdziwej zawartości naszej strony w dół kodu. Niektóre wyszukiwarki zakładają, że im dalej w treści kodu znajduje się strona, tym jes to mniej ważne.
Indeks to inna nazwa bazy danych używanej przez wyszukiwarkę. Indeksy zawierają informacje o wszystkich stronach internetowych, które mógł znaleźć Google (lub jakakolwiek inna wyszukiwarka). Jeśli witryna nie znajduje się w indeksie wyszukiwarki, użytkownicy nie będą mogli jej znaleźć.
To dane źródłowe z indeksu Google ostatecznie określają wartość różnych wyszukiwanych słów i słów kluczowych. Wyszukiwarki stosują swoje algorytmy do dostępnych danych i mierzą częstotliwość różnych czynników w różnych warunkach, które są ze sobą powiązane i tak dalej. Indeks obejmuje nie tylko adresy URL, ale wszystkie treści, w tym teksty, obrazy, filmy i zasadniczo wszystko w kodzie HTML adresu URL.
Informacje zebrane z tej analizy wracają do algorytmu Google, aby zapewnić nową ocenę danych indeksu, który stara się zrozumieć, która treść najlepiej spełnia zamierzone intencje użytkownika. Wyniki wyszukiwania Google lub rankingi są następnie obliczane na podstawie tej oceny treści.
W każdym kraju obowiązują trochę inne czynniki rankingowe. W szczególności dane wyszukiwania dla każdego słowa kluczowego są unikalne dla każdego indeksu krajowego. Bez tych danych nie można opierać decyzji o SEO i marketingu treści na faktycznym zachowaniu użytkowników.
Indeks lokalnych wyszukiwarek jest zgodny z tą samą zasadą co indeks kraju, tylko na poziomie regionalnym lub miejskim. Lokalne indeksy są ważne głównie dla wyszukiwań lokalnych usług lub miejsc, ponieważ umożliwiają zwrócenie informacji specyficznych dla lokalizacji użytkownika.
Nowym indeksem, który funkcjonuje od 2018 jest indeks mobilny. Oznacza to, że podstawowe informacje o indeksie Google będą pochodzić z indeksowania mobilnych wersji witryn internetowych, a indeks komputerowy zostanie dostosowany.
Architektura informacji to organizacja strony internetowej, dzięki której można ją łatwo obsługiwać zarówno przez ludzi, jak i przez wyszukiwarki. Obejmuje to, ale nie ogranicza się do strony internetowej, m.in. górne menu nawigacyjne, menu nawigacji paska bocznego, struktura strony, umieszczenie obiektu, zarys i przepływ treści czy wezwania do działania (CTA). Kiedy architektura informacji i SEO dobrze ze sobą współpracują, pozwalają użytkownikowi znaleźć rozwiązanie swojego problemu lub fragmentu treści, który spełnia ich intencję.
Porządkowanie danych i treści witryny wpływa na wiele elementów projektu Twojej firmy. Pierwszy z nich to usability, czyli podejście do witryny pod względem użytkownika. Trzeba stworzyć logiczną architekturę informacja, która będzie miała sens dla użytkowników. Oprócz użytkowników musimy wziąć pod uwagę wyszukiwarkę i rankingi, które odpowiadają za to na którym miejscu wyświetla się nasza strona.
Ostatnim elementem jest również podejście do konwersji. Architektura informacji powinna przeprowadzić użytkownika przez proces konwersji, rozpoczynając się od szerokiej, początkowej oferty i konsekwentnie przenosząc użytkownika do następnego kroku w procesie zakupu.
Ważnymi rzeczami, którymi powinniśmy się zająć to takie rzeczy jak architektura URLi, dobranie dobrych słów kluczowych i wyszukiwanych fraz jak i wygląd strony dla mobilnej wersji.
On-Page odnosi się zarówno do treści, jak i kodu źródłowego HTML strony, która może być zoptymalizowana, w przeciwieństwie do Off-Page, która odnosi się do linków i innych sygnałów zewnętrznych. Uwzględnia to wszystkie aspekty strony internetowej, które po dodaniu poprawią ranking w wynikach wyszukiwania.
Rzeczy, które wchodzą w skład On-Page SEO to:
Off-page SEO to działanie polegające na optymalizacji marki w Internecie i poza nim dzięki wykorzystaniu treści czy linków w celu zapewnienia optymalnej wygody dla robotów i robotów indeksujących. Zazwyczaj prowadzi to do stopniowego zwiększania liczby pozytywnych wzmianek o marce, rankingów wyszukiwania, ruchu do Twojej witryny i konwersji.
Wysokiej jakości treści, które możesz pozycjonować w wyszukiwarkach, ale dzięki kilku doskonałym, trafnym witrynom, które zawierają linki do tych treści, zwiększasz szansę, że skończysz o kilka miejsc wyżej. To samo dotyczy budowania marki i budowania zaufania. Dzieje się tak nie tylko w Twojej witrynie, ale przede wszystkim poza nią. Przeglądy, na przykład, mogą spowodować lub złamać firmę. Potrzebujesz ich, ale najczęściej pojawiają się w witrynach zewnętrznych. Są to wszystkie czynniki, które przyczyniają się do twoich rankingów.
Ważny jest nie tylko wysoki ranking wyszukiwanego hasła, ale także zaufanie i poczucie autorytetu. Musisz wyglądać na najlepszy wynik wyszukiwania, nie tylko w sensie technicznym i treściowym, ale także w rzeczywistości. Popularność, jakość i trafność to wszystko.
Link building czyli tworzenie linków to proces pozyskiwania hiperlinków z innych stron internetowych na własny. Hiperlink (zwykle nazywany linkiem) jest sposobem na nawigację pomiędzy stronami w Internecie. Wyszukiwarki używają linków do przeszukiwania sieci. Budowanie linków jest ważne, ponieważ jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na ranking witryn Google.
Aby zrozumieć znaczenie budowania linków, ważne jest, aby najpierw zrozumieć podstawy tworzenia linków, jak wyszukiwarki widzą linki i co mogą z nich interpretować.
Jakość linków jest również określana przez autorytet w obrębie domeny. Jeśli chodzi o linki, znaczenie ma lokalny autorytet. Są to takie wskaźniki Page Authority i Domain Authority. Page Authority to wskaźnik, który reprezentuje prawdopodobieństwo, że strona internetowa będzie miała wysoką pozycję w wyszukiwaniu. Domain Authority to wskaźnik, który odzwierciedla prawdopodobieństwo, że cała witryna (zbiór wszystkich stron do indeksowania) będzie miała dobrą pozycję w wyszukiwaniu. Im wyższy wynik, tym lepiej. Ale znaczenie tej strony, również się liczy.
SEM to marketing w wyszukiwarkach. Jak powszechnie wiadomo dzisiaj, SEM opisuje tylko finansowaną część marketingu za pośrednictwem wyszukiwarki. SEM (Search Engine Marketing) odnosi się do płatnych reklam na stronach wyników wyszukiwania. Najczęściej stosowaną platformą SEM jest Google Adwords i działa w ten sposób, że właściciele witryn bezpośrednio płacą firmie Google, aby reklama dla witryny była umieszczona wyżej w wyszukiwarkach dla wyszukiwanych haseł.
Same wyszukiwania płatne odnoszą się do każdego procesu wyszukiwania, gdzie wyniki podyktowane są płatnością od reklamodawców.
Jednak wiele osób kojarzy termin „płatne wyszukiwanie” tylko z reklamą typu „pay-per-click” (PPC), specyficznym rodzajem relacji biznesowych, w którym reklamodawcy płacą za wyszukiwarki lub inne hosty internetowe po kliknięciu reklam, co powoduje, że jednostka przyjmująca zachęca do wyświetlania reklam jako wyniki wyszukiwania.
W branży internetowej oznacza dążenie do jakiegoś celu. Może nim być sfinalizowanie transakcji, wypełnienie formularza przez odwiedzających lub pozyskanie nowych użytkowników na stronie. Dla każdej specjalności będzie oznaczać inne działanie.
Ważną rolę odgrywa tutaj współczynnik konwersji. Oznacza efekt działań administratorów stron internetowych w dążeniu do osiągnięcia określonego zachowania ze strony użytkownika. Dzięki niemu łatwo można zweryfikować postępowanie kroków w związku z prowadzeniem serwisu. Należą do nich m.in. trafność kampanii reklamowych, atrakcyjność na tle konkurencji, czy też określenie widoczności strony w wyszukiwarce Google.
Wyznacza się go na podstawie ilorazu ilości konwersji do liczby użytkowników, jaka odwiedziła witrynę.
Zawsze warto przyglądać się konwersji oraz ją zoptymalizować. Pomoże to usprawnić działania zarządzania stroną oraz oszczędzić czas.
Tak zwany marketing treści, polegający na regularnym tworzeniu oraz dostarczaniu atrakcyjnych zawartości, odpowiadający na potrzeby odbiorców. Bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z użytkownikiem.
Content marketing przybiera formę treści publikowanych w Internecie, takich jak: artykuły, webinaria, poradniki, podcasty, itd., dzięki którym firma, jak i potencjalny klient odnoszą korzyści. Jego celem jest nakłonienie odbiorców do rozpowszechniania informacji na temat danej spółki bądź oferowanych przez nią usług. Do osiągnięcia tego planu specjaliści od content marketingu stosują różne techniki docierania do odbiorców. Do najpopularniejszych kanałów przekazu należą fora i media społecznościowe, takie jak: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube itp. oraz blogi branżowe, które umożliwiają szybkie rozpowszechnianie treści marketingowych. Do tego celu wykorzystywany może być m.in. real-time marketing.
Content marketing jest jedną z głównych technik wykorzystywanych w tzw. Inbound Marketingu, czyli rodzaju marketingu internetowego, którego działania skoncentrowane są na byciu odnalezionym przez potencjalnych klientów, w przeciwieństwie do Outbound Marketingu, nakierowanym na aktywne poszukiwanie klienta. W tym kontekście marketing treści, jako strategię tworzenia treści pożądanych przez klientów, przeciwstawia się często tzw. marketingowi rozpraszającemu (ang. Interruption Marketing), czyli formom reklamy odwracającym uwagę i niepożądanym.
Forma marketingu, która wykorzystuje pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji.
Do podstawowych zadań e-mail marketingu zalicza się budowę lojalności konsumenckiej, tworzenie określonych relacji z odbiorcami, budowę pożądanego wizerunku firmy bądź organizacji oraz sprzedaż.
E-mail marketing obejmuje zasadę permission marketing, polegający na uzyskaniu przyzwolenia klienta na otrzymywanie komunikatu reklamowego. W przeciwnym razie e-mail marketing przeradza się w spam.
Do najważniejszych wskaźników, które oceniają wyniki email marketingu są OR (open rate), czyli ile użytkowników otworzyło wiadomość oraz CTR (click-through rate), czyli procent klientów, którzy otworzyli wiadomość poprzez kliknięcie w jej zawartość.
W Polsce 2018r. niemal 3% udziału w całym rynku reklamy internetowej stanowił e-mail marketing.
Przykładem działań w obszarze marketingowego public relations są ocena wizerunku, strategia medialna, zarządzanie relacjami, sponsoring.
MPR jest jednym z elementów marketingu mix, czyli tzw. koncepcji 4xP, w skład której wchodzą następujące grupy zjawisk: product–produkt, price–cena, place–dystrybucja i promotion–promocja. Promocja obejmuje m.in. reklamę, public relations, promocję sprzedaży i sprzedaż bezpośrednią. Produkt może obejmować takie kategorie, jak np. asortyment, jakość, markę. Cena to np. rabaty czy warunki płatności, zaś dystrybucja to kanały lub zasięg terytorialny. Marketing PR pomaga zwiększyć pozycję witryny w Google, aby ludzie mogli łatwiej znaleźć firmę. Co więcej, przyciąga nowych klientów oraz zachęca nowych inwestorów do współpracy. Jest jednym z najbardziej opłacalnych sposobów marketingu nowej firmy i może być niezwykle cenny, gdy mamy ograniczony budżet na reklamę i reklamę produktów lub usług.
Z ang. konsument-konsument to relacja handlowa, mająca na celu wymianę usług, produktów lub informacji w oparciu o zależność sprzedażową między dwoma podmiotami prywatnymi (np. użytkownikami Internetu). Idealnym przykładem C2C są aukcje internetowe, m.in. popularna platforma Allegro.
Sukces witryny aukcyjnej online zależy w dużej mierze od sześciu zmiennych: interaktywności, oferty produktów, poziomu zaufania, tempa wzrostu i adopcji, sieci, poziomu zaangażowania i opcji płatności. Interakcje między użytkownikami są kluczowe, dlatego strony internetowe muszą być dostępne i łatwe w nawigacji. Co więcej, posiadanie szeregu różnych sprzedawców, nabywców, dostawców zagwarantuje wzrost poziomu interaktywności. Ważną rolę odgrywa również poziom zaufania. Kupujący muszą mieć pewność, że otrzymają zakupiony przedmiot, a sprzedawcy muszą faktycznie otrzymać zapłatę.
Model konsument-biznes to kategoria e-commerce, pozwala firmom czerpać wartość od konsumentów i odwrotnie.
W modelu C2B firmy czerpią zyski ze skłonności konsumentów do podawania własnej ceny lub przekazywania danych, lub marketingu firmie, podczas gdy klienci korzystają z elastyczności, płatności bezpośrednich lub bezpłatnych produktów, lub usług po obniżonej cenie. Tutaj konsumenci polegają na produktach i usługach oferowanych przez organizację biznesową. Inna forma C2B występuje, gdy kontrahent zapewnia firmie płatną możliwość promowania produktów firmy na blogu konsumenta. Na przykład firmy spożywcze mogą poprosić blogerów o włączenie nowego przepisu do przepisu i sprawdzenie go przez czytelników swoich blogów.
Umożliwienie tego modelu nastąpiło poprzez łączenie ogromnych rzeszy ludzi w dwukierunkową sieć (Internet), co doprowadziło do zmniejszenia kosztów technologicznych.
Marketing partnerski polega na promowaniu produktów innych firm przez podmiot stowarzyszony. Składa się z czterech głównych jednostek: sprzedawcy lub marki, sieci (zawierającej oferty dla partnera do wyboru, dba również o płatności), wydawcy (affiliate) oraz klienta. Obejmuje metody SEO, Pay Per Click, e-mail marketing, content marketing i reklamy displayowe. Czasami partnerzy stosują mniej ortodoksyjne techniki, takie jak publikowanie recenzji produktów lub usług oferowanych przez partnera. Ponadto, marketing afiliacyjny opiera się wyłącznie na motywacjach finansowych.
Sprzedawcy preferują marketing afiliacyjny, ponieważ w większości przypadków stosuje model „płaci za wyniki”, co oznacza, że sprzedawca nie ponosi kosztów marketingowych, chyba że zostaną naliczone wyniki. Zdarzają się też własne programy partnerskie prowadzone za pomocą dedykowanego oprogramowania.
(z ang. osoba wpływowa) to dziedzina marketingu bazująca na rozpoznawalności i pozycji osób zaangażowanych w promocję. Terminem tym określa się twórców internetowych o znacznym rozgłosie, tj. blogerów, vlogerów, właścicieli kont w mediach społecznościowych posiadających znaczne grono odbiorców i dzielących się swoją opinią w Internecie.
Snapchat oraz Instagram to obecnie najlepsze platformy do influencer marketingu. Najtańsze i zarazem najbardziej skuteczne.
Największą zaletą współpracy z influencerem przy promocji marki jest duża wiarygodność jego komunikatów. Opinia wpływowej osoby jest bardziej autentyczna oraz skutkuje dużo większym zaangażowaniem odbiorców niż w przypadku tradycyjnych reklam. Ten rodzaj działania marketingu przypomina marketing rekomendacji, jednak koncentruje się wyłącznie na opinii wpływowych internautów.
Marketing wirusowy to taki, który jest w stanie wzbudzić zainteresowanie i potencjalną sprzedaż marki lub produktu za pośrednictwem wiadomości, które rozprzestrzeniają się jak wirus, czyli szybko i od osoby do osoby. Chodzi o to, aby sami użytkownicy decydowali się na udostępnianie treści.
Ze względu na szybkość i łatwość udostępniania, sieci społecznościowe są naturalnym środowiskiem tego rodzaju marketingu. Najbardziej rozpowszechnionym przykładem w ostatnich czasach jest tworzenie poruszających się, zaskakujących lub spektakularnych filmów na YouTube, które następnie są udostępniane na Facebooku, Twitterze i innych kanałach.
Powodem, dla którego warto skorzystać z wirtualizmu jest łatwość rozprzestrzeniania się. Nie możemy zapominać, że w tego typu kampaniach duża część kontroli przechodzi w ręce użytkowników i ryzykujemy, że wiadomość zostanie źle zinterpretowana lub sparaliżowana.
Z drugiej strony udana kampania wirusowa może zdziałać cuda dla wyników Twojej marki.
Za pojęciem branding kryje się coś więcej niż tylko kreowanie marki. To świadomość marki, skojarzenia i pozytywne uczucia wywoływane u klienta. Branding ma szczególny wpływ przy kreowaniu wizerunku firmy od początkowych etapów, po późniejsze dążenia marketingowe. Owe cele mają za zadanie wzmocnić działalność na tle konkurencji. W procesie brandingu kluczową rolę odgrywa wymyślenie nazwy brandowej. Powinna być ona kreatywna i chwytliwa, a zarazem spełniająca wartości firmy. To sprawia, że marka istnieje wśród klientów. Jest wiele marek, które wybiły się do tego stopnia, że są gigantami w świecie marketingu, są nimi: Coca Cola, Nike, Lacoste.. Owe brandy cechuje niepowtarzalność, wierność swojej historii i tradycji.
Pozycjonowanie dla marki odgrywa kluczową rolę w budowaniu wiarygodności firmy oraz jej popularności w wynikach wyszukiwania. Działanie brandingu w SEO ma na celu zwiększenie wyszukiwań firmy w wyszukiwarce przez klienta. Kładziony jest nacisk na pozycjonowanie fraz brandowych, które sprawią, że wynikach wyszukiwania znajdzie się nasza marka ze swoją stroną internetową. Pozycjonowanie brandu wpływa na całą zawartość strony oraz wiarygodność firmy w wyszukiwarce Google.
Z angielskiego współczynnik odrzuceń. To termin marketingu internetowego stosowany w analizie w sieci. Reprezentuje odsetek odwiedzających, którzy wchodzą na stronę, a następnie opuszczają, zamiast kontynuować przeglądanie innych stron w tej samej witrynie. Współczynnik odrzuceń jest obliczany poprzez zliczenie liczby odwiedzin pojedynczej strony i podzielenie go przez łączną liczbę wizyt. Dzięki niemu można określić skuteczność czy wydajność strony w odniesieniu do zainteresowań przybyłych. Niski współczynnik odrzuceń może oznaczać, że strona skutecznie powoduje, że odwiedzający przeglądają więcej stron i przechodzą głębiej na stronę internetową. Wysokie współczynniki odrzuceń wskazują na to, że goście oglądają tylko pojedyncze strony, nie oglądając innych ani nie podejmując żadnych działań w witrynie przed upływem określonego czasu.
Współczynnik odrzuceń witryny e-commerce można interpretować w powiązaniu ze współczynnikiem konwersji zakupu, pod warunkiem, że odrzucenia będą uważane za reprezentatywne dla wizyt, w których nie dokonano zakupu.
Sprzedaż krzyżowa to taktyka sprzedaży mająca na celu generowanie większej sprzedaży poprzez sugerowanie dodatkowych, powiązanych lub uzupełniających się produktów nabywcy, który już zobowiązał się do dokonania zakupu. Celem sprzedaży krzyżowej jest maksymalizacja wartości zakupu, a także poprawa jakości zakupów klienta. Jest jedną z najskuteczniejszych strategii sprzedaży w eCommerce, ponieważ koncentruje się na wprowadzaniu podobnych produktów dla klientów, którzy aktualnie oglądają produkt w witrynie lub już dodali go do koszyka. Jako przykład takiej sprzedaży można zachęcić klienta, który kupuje zestaw poduszek, do dodania poszewki na poduszki. Powszechną praktyką do udanej sprzedaży-krzyżowej jest wdrażanie odpowiednich opcji tej akwizycji na stronach produktów, podczas realizacji transakcji i w kolejnych kampaniach e-mail.
Kluczowy wskaźnik wydajności (KPI) to metryka biznesowa, która mierzy wydajność i postęp firmy w stosunku do jej kluczowych celów. Zadaniem stosowania kluczowych wskaźników wydajności jest pomoc przedsiębiorstwom w ocenie sukcesu w osiąganiu określonych celów. KPI są podzielone na dwie grupy: KPI wysokiego poziomu, które śledzą ogólną wydajność firmy oraz KPI niskiego poziomu, które mierzą kluczowe funkcje biznesowe, takie jak sprzedaż lub marketing. Aby określić właściwe KPI, należy najpierw ustalić cele i zadania dla wszystkiego, co zamierzasz śledzić. Następnym krokiem jest określenie konkretnych warunków, które ułatwią osiągnięcie wyznaczonych celów w określonych ramach czasowych. Dwa kluczowe elementy tego to identyfikacja mierzalnego działania i określonego harmonogramu. Jednym z ważniejszych wskaźników KPI jest: porzucenie koszyka, średni czas spędzony w witrynie, ruch w witrynie czy treści o największym ruchu.
Współczynnik klikalności to wskaźnik skuteczności wyrażony w procentach, który mierzy liczbę kliknięć reklamy, bezpłatnych wyników wyszukiwania lub wiadomości e-mail w porównaniu do liczby jej wyświetleń. Najczęściej stosuje się go do mierzenia skuteczności płatnych kampanii w zakresie wyszukiwania, reklamy displayowej i e-mailowej, może wskazywać na skuteczność tekstu reklamy, wierszy tematu i metadanych (tytułów i opisów). Poprawa współczynnika klikalności jest jednym z najszybszych sposobów na zwiększenie konwersji i ostatecznie zwiększenie sprzedaży. Aby skutecznie poprawić CTR należy poświęcić czas na przestudiowanie technik optymalizacji i zdobywanie dodatkowych informacji na temat reklam w Google AdWords i Facebook, a także wbijanie SEO i e-mail marketing, aby naprawdę udoskonalić swoją strategię i przyciągnąć bardziej ukierunkowany ruch do Twojego sklepu internetowego.
Wezwanie do działania to termin marketingowy odnoszący się do fragmentu treści, takiego jak obraz, przycisk lub wiersz tekstu, który ma zachęcić użytkowników do wykonania określonego działania. Zazwyczaj przyjmuje formę instrukcji lub dyrektywy z użyciem czasowników czynności („kup”, „zarejestruj się”, „zarejestruj się”, „śledź” itp.) i prowadzi konsumenta do następnego etapu ścieżki sprzedaży lub procesu. Najczęściej używany jest w sprzedaży i marketingu, aby uzyskać pożądane działania od potencjalnych klientów. Działania CTA mają przyciągnąć uwagę odwiedzających, wzbudzić ich zainteresowanie
i poprowadzić przez proces rejestracji. Aby wpłynęło to pozytywnie na postawione cele firmy należy: zaprojektować przyciągający uwagę design, prostą i jasną instrukcję, stawiać jasne obietnice, wytyczyć logiczną ścieżkę do konwersji.
Strona docelowa to wyjątkowa, samodzielna strona internetowa zaprojektowana wyłącznie w celu realizacji jednego zadania konwersji. Cele strony docelowej mogą być różne, od przechwytywania danych użytkownika przez formularz potencjalnej szansy, po nakłanianie użytkowników do przejścia na inną stronę. Strony docelowe są doskonałym narzędziem marketingowym do zwiększania sprzedaży bezpośredniej, generowania potencjalnych klientów oraz do budowania relacji. Istnieje sześć rodzajów stron docelowych: strona docelowa generowania potencjalnych klientów (zbiera informacje o użytkowniku), docelowa strona docelowa (strona ma na celu przekierowanie użytkownika do innej strony), ściśnięta strona docelowa (przechwytuje adresy e-mail klientów), strona docelowa Splash (strona powitalna), strona docelowa sprzedaży (ma na celu zwiększenie liczby konwersji) oraz strona docelowa boiska (stosowana do prezentacji produktu i podkreślenia jego zalet).
Marketing bezpośredni to rodzaj kampanii reklamowej, której celem jest podjęcie działań w wybranej grupie konsumentów (np. zamówienie, wizyta w sklepie lub prośba o informacje) w odpowiedzi na komunikat marketingowca. Ta komunikacja może przybierać wiele różnych formatów, takich jak poczta, telemarketing, punkt sprzedaży, itp. Jednym z najbardziej interesujących jest bezpośredni marketing e-mailowy. Marketing bezpośredni jest skuteczny, gdy docierasz do określonych odbiorców za pomocą spersonalizowanych treści. Ten rodzaj marketingu może być opłacalny, ponieważ nie dosięgasz do dużej grupy odbiorców. Przykładem jest uruchomienie kampanii marketingu bezpośredniego dla osób, które dodały określone produkty do koszyka w Twojej witrynie, ale nie ukończyły kroków zakupu. Kampanie marketingu bezpośredniego są spersonalizowane, dzięki czemu istnieje mniejsze prawdopodobieństwo wysłania reklamy przez konkurencję.
Zwane również testowaniem podzielonym. Jest to metoda testowa, służącą do porównania dwóch lub więcej wersji tej samej strony, lub aplikacji w celu ustalenia, która z nich konwertuje lub działa lepiej. Chociaż nazwa (testy A/B) sugeruje, że eksperyment jest przeprowadzany w celu porównania dwóch stron, może obejmować dowolną liczbę stron. Testowanie A/B zapewnia rzetelne dane do podejmowania świadomych decyzji dotyczących poprawy konwersji na stronie. W celu eksperymentu metody testowania A/B należy: uruchomić próbę przez 7 dni w celu uniknięcia pomiaru czasu, sprawdzić czy strona otrzymuje min.100 unikalnych użytkowników oraz postawić bardzo jasny cel. Testowanie A/B pozwala również na dokonywanie dokładnych zmian w doświadczeniu użytkownika i obserwowanie ich wpływu, upewniając się, że wdrażane są tylko te zmiany, które poprawiają konwersje.
Above The Line, czyli powyżej linii. To działania marketingowe mające na celu trafić do odbiorcy masowego. Prowadzony jest w mediach tradycyjnych typu telewizja, radio, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna (billboardy), reklama wewnętrzna, itp. Działa drogą niekonwencjonalną. Ponadto, przekaz trafia do osób przypadkowych, którzy nie stanowią docelowej grupy klientów danej firmy. ATL wykorzystuje działania brand marketingu, w celu budowania świadomości marki u konsumentów. Za jej zadanie należy stworzenie wizerunku artykułu, który chcemy sprzedać. Te działania promocyjne, wykonują firmy o wysokich budżetach oraz dużym zasięgu. Oznacza to również trafienie do większej liczby odbiorców niż to konieczne. Za cel stawia pobudzenie wyobraźni użytkowników i zmuszenie ich do działania. W ATL grupa odbiorców jest szeroka oraz efekty kampanii są zauważalne dużo szybciej niż w przypadku BTL.
Below The Line, czyli poniżej linii. To bezpośredni rodzaj marketingu reklamowego. Skupia się na konkretnej jednostce, wykorzystując jej e-maile, telefon czy adres. Kierowany jest do rzeczywistej osoby, opierając się na ulotkach, folderach, plakatach, przesyłkach pocztowych, czy telemarketingu. Wykorzystuje działania trade marketingu skutkujące wzrostem sprzedaży, pozycją oraz ekspozycją produktów. Te działania marketingowe prowadzą do zwiększenia udziału na rynku, przewagi nad konkurencją oraz budowania relacji z podmiotami. Zdarza się, że wykorzystuje mass media do działania w Internecie. Co więcej, BTL może również oznaczać wsparcie sprzedażowe w sklepie, np. hostessy. W porównaniu do ATL, odznacza się znacznie niższym kosztem oraz swe działania kieruje do wyselekcjonowanej grupy.
Oznacza tyle co, udostępnianie usług internetowych przez dostawcę. Jest niezbędny dla strony internetowej. W celu poprawnego działania strony internetowej, jej właściciel musi zapewnić stronie dostęp do obsługi serwera. Dlatego należy wykupić miejsce na komputerze. Takim komputerem jest serwer, a usługa, która udostępnia na nim miejsce i zasoby to hosting. Zawsze należy odpowiednio dobrać hosting, by nasza strona nie ładowała się zbyt długo oraz by ciągle działała. Ich ceny wahają się od kilkudziesięciu złotych do kilku tysięcy złotych rocznie. By dobrze dobrać usługę hostingową należy zwrócić uwagę na parametry serwera oraz kilka innych kwestii, takich jak: uptime (czyli czas bezawaryjnego działania serwera wyrażony w procentach), stan techniczny dysków, szybkość połączenia z Internetem, bezpieczeństwo przetwarzania danych, limity powierzchni dyskowej oraz transferu, backup’u (czyli wykonywanie kopii bezpieczeństwa danych), przekroczenie limitów czy pomocy technicznej.
Jest to agencja specjalizująca się w przygotowaniu i wdrożeniu strategii budowy wizerunku przedsiębiorstw w Internecie na podstawie założeń marketingowych przedstawionych przez klienta. Oferują one usługi, takie jak: projektowanie serwisów www, systemów e-commerce i B2B, e-marketing i konsulting internetowy, przygotowanie i obsługa kampanii reklamowych, hosting, SEM, SEO, pozycjonowanie stron internetowych oraz prowadzenie kampanii w mediach społecznościowych. Tworzą strategie marketingowe, powodując dużą widoczność klienta w sieci. Co więcej, kreują profesjonalny wizerunek, publikując wartościowe treści, które następnie są promowane przez wiele kanałów komunikacyjnych, trafiają następnie do profili. Agencje oferujące tak wiele usług określa się agencjami full-service.
To zwykle firma, specjalizująca się w projektowaniu i realizacji kampanii reklamowych oraz pojedynczych reklam dla produktów, usług lub marek z wykorzystaniem radia, telewizji, prasy, Internetu, druku, itp. Agencje reklamowe pod względem świadczonych usług dzielą się na podmioty oferujące działania w obszarach BTL oraz ATL. Te firmy, które łączą obie płaszczyzny nazywane są agencjami 360°. Często określenia agencja reklamowa stosuje się zamiennie z określeniami agencja full-service. Właściciele agencji stosują tutaj ogólniejszego sformułowania, aby podkreślić różnorodność realizowanych przez nie projektów reklamowych. Agencje reklamowe zajmują się pełną obsługą zleceń oraz dbają o spójny przekaz marketingowy.
Alternative Text, czyli tekst alternatywny. To słowo lub fraza, które można wstawić jako atrybut dokumentu HTML, aby poinformować witrynę o zawartości obrazu. ALT pojawia się w pustym polu, które normalnie zawierałoby obraz. Jest przydatny w przypadku uszkodzonego łącza, zmienionego adresu URL. Atrybut alt zaczyna się od sekwencji alt=, następnie zawiera cudzysłowie. Korzystając z tekstu alternatywnego, należy pamiętać, że ma on informować widzów jak najwięcej o obrazie, przy użyciu jak najmniejszej liczby słów. W przypadku zbyt długiego tekstu alternatywnego, dopasowanie go do zdjęcia może zająć zbyt dużo miejsca. ALT jest dobrym miejscem do umieszczania odpowiednich słów kluczowych w celu poprawy optymalizacji pod kątem wyszukiwarek w witrynie.
Backlit, czyli podświetlany wyświetlacz. Jest to łatwy sposób na przyciągnięcie tłumu i uwagi. Wyświetlacze z podświetleniem LED znacznie wzrosły w ostatnich latach. Wystawcy byli w stanie wykorzystać te podświetlane stoiska reklamowe z wielkim sukcesem, a ich komunikaty marketingowe zostały przedstawione na tych przyciągających wzrok znakach. Marketing display szybko rośnie dzięki postępowi w dziedzinie cyfrowych wyświetlaczy i wprowadzaniu podświetlanych wyświetlaczy przez markerów w celu zwiększenia świadomości marki i zaangażowania klientów. Ponadto podświetlane wyświetlacze są przenośne i oferują możliwość zmiany grafiki na podświetlanych wyświetlaczach w dowolnym momencie, co maksymalizuje elastyczność i funkcjonalność. Wzrost wykorzystania wyświetlaczy podświetlanych w centrach handlowych, na lotniskach i w sklepach detalicznych to najnowszy trend na rynku wyświetlaczy podświetlanych.
Certyfikat SSL jest narzędziem zapewniającym ochronę witryn internetowych oraz gwarantuje zachowanie poufności danych przesyłanych drogą elektroniczną. Do szyfrowania danych wykorzystuje się certyfikat o określonej długości klucza. Im klucz certyfikatu jest dłuższy, tym trudniej jest odszyfrować przesyłane dane. Obecnie dostępne są certyfikaty 128 lub 256 bit. Jeśli serwer WWW ma zainstalowany certyfikat SSL do komunikacji z przeglądarką, wówczas informacja w obie strony (między serwerem WWW, a przeglądarką internetową) przesyłana jest przez sieć w sposób zaszyfrowany. Certyfikat SSL można wykupić na okres od 1 roku do 2 lat. Ponadto, dzięki posiadaniu certyfikatu SSL Twoja marka staje się poważnym kontrahentem, któremu można zaufać.
CAPI (z ang. Computer Assisted Personal Interview) polega na bezpośrednim przeprowadzeniu wywiadu przez przeszkolonego ankietera z wykorzystaniem laptopa. Pozwala na przygotowanie typowych ankiet, jak również takich, które zawierają treści multimedialne (grafikę, filmy, nagrania dźwiękowe). Badania CAPI są przeprowadzane przez ankieterów prezentujących respondentom ankietę w formie elektronicznej, przy czym system pozwala na pracę zarówno w przypadku połączenia z Internetem, jak i w trybie offline. Metoda CAPI jest często stosowana przy badaniach, gdzie przewidziane są zaawansowane techniki analityczne. CAPI umożliwia uwzględnienia rotacji w skrypcie ankiety – dzięki czemu cała ankieta zostanie przeprowadzona z każdym respondentem, ale mogą rotować się zarówno pytania jak i kafeteria odpowiedzi.
to zbiór mediów i materiałów promocyjnych służących do promowania marki oraz wspierania sprzedaży i marketingu produktu lub usługi. Te pomoce marketingowe mają na celu ułatwienie i zwiększenie efektywności sprzedaży. Są one dokładnie planowane i zaprojektowane z myślą o określonym celu, jakim jest oświecenie rynku i konsumenta na temat marki. Marki zatrudniają agencje reklamowe i projektowe, projektantów graficznych, operatorów DTP i autorów treści, aby zaprojektować zabezpieczenia marki. Skutkować to będzie szybkim czasem realizacji i opłacalnością. Pierwsze miejsce na liście Brand collaterals zajmują wizytówki, ponieważ najczęściej są używane podczas spotkań z różnymi inwestorami.
E-broszury czy broszury wideo są również wybierane przez markę z myślą o utrzymaniu dokładnego tempa rozwoju technologicznego. Brand collaterals dostarczają informacji klientom oraz prezentują charakter i wartość marki.
Płatności wykonywane za pomocą urządzenia mobilnego, np. smartfony, tabletu i technologii mobilnych, takich jak: NFC, SMS, WAP. Urządzenia mobilne do dokonania płatności muszą być połączone z Internetem. Te płatności pozwalają na bezpośredni zakup oraz przekazanie pieniędzy między bankami kupującego a sprzedawcy. Płatności mobilne dzielą się na zdalne i zbliżeniowe. Pierwsze z nich to najpopularniejszy rodzaj płatności. Polega on na połączeniu telefonem komórkowym z serwerem za pomocą SMS lub Internetu. Druga zaś, występuje w technologii NFC. Opiera się na wykorzystaniu fal radiowych w celu wymiany danych na odległość kilku centymetrów. Należy jednak pamiętać by przestrzegać bezpieczeństwa podczas dokonywania transakcji mobilnych, czyli zapewnić ochronę szyfrowania kluczy, bądź zabezpieczyć się oprogramowaniem na wypadek ataku hakerskiego.
Jest strategią polegającą na podwyższeniu wartości sprzedawanego klientowi produktu lub usługi. Głównym celem tej strategii jest maksymalizacja zysku podczas jednej transakcji sprzedaży produktu lub usług. Stosuje się ją, gdy klient składa zamówienie, ale nie doszło jeszcze do transakcji. Wtedy sprzedawca oferuje produkt o wyższej cenie, dzięki czemu zyskuje na transakcji. Ta metoda musi przebiegać wolno przy bacznej obserwacji klienta oraz jego reakcji na proponowaną zmianę. Sprzedawca nie może być tutaj nachalny, ponieważ będzie to skutkować rezygnacją z zakupu. Przykładem up-sellingu może być zakup tańszego laptopa o przeciętnych parametrach. Wtedy sprzedawca proponuje klientowi droższego laptopa, o lepszych parametrach technicznych. Dzięki skutecznej strategii sprzedażowej firma może zwiększyć sprzedaż oferowanych usług i produktów.