Google ma długą historię aktualizacji algorytmów, zmian i odświeżeń indeksu wyszukiwania.
Google zawsze dążył do dostarczania swoim użytkownikom odpowiednich, wysokiej jakości treści. Dlatego stale aktualizuje swoje podstawowe algorytmy, które określają pozycję stron internetowych na stronie wyników wyszukiwania. Google kładzie większy nacisk na ogólne wrażenia użytkownika z określonej witryny. Tak więc, im lepsze wrażenia użytkownika na określonej stronie, tym większy ruch uzyska strona.
Google co roku wprowadza tysiące aktualizacji algorytmów. Na przykład w 2018 roku Google wprowadził aż 3000 zmian w swoich algorytmach. I chociaż niektóre z tych aktualizacji nie są szczególnie istotne pod względem SEO, sporo z nich może wpłynąć na widoczność Twojej witryny, a aktualizacje Google w 2022 r. nie różnią się pod tym względem od wcześniejszych.
Przedstawiamy historię najważniejszych aktualizacji algorytmu wyszukiwania Google w 2022 roku oraz sposoby jak zoptymalizować zawartość swoich stron, aby ich strategia optymalizacji pod kątem SEO była dobra.
Firma Google rozpoczęła wdrażanie aktualizacji jakości strony dla stron internetowych i wyszukiwania na komputerze. Ta aktualizacja została wdrożona do końca marca 2022 r.
Musisz sprawdzić swoją witrynę, aby upewnić się, że spełnia ona wszystkie specyfikacje dotyczące Google Page Speed Insights.
LCP to sygnał rankingowy, który mierzy czas potrzebny do załadowania głównych elementów wizualnych Twojej strony internetowej, niezależnie od tego, czy jest to główny tekst, czy obrazy na Twojej stronie.
Chodzi o przesunięcie tekstu podczas ładowania innych treści. Wyszukiwarka nazywa to zmianami układu i często są one spowodowane ładowaniem reklam.
Czas potrzebny do wykonania zamierzonej przez użytkownika akcji na stronie internetowej jest znany jako FID.
Dodatkowo warto upewnić się czy Twoja witryna korzysta z protokołu „HTTPS” i ma niewiele wyskakujących okienek lub natrętnych reklam lub nie ma ich wcale.
Należy również pamiętać, aby strona była przyjazna dla urządzeń mobile.
Aktualizacja recenzji produktów z marca 2022 r., jest trzecią z serii aktualizacji rozpoczętej w 2021 r., której celem jest nagradzanie witryn publikujących szczegółowe recenzje oparte na prawdziwych doświadczeniach z pierwszej ręki. Wg Google szablonowe recenzje, które dotykają tylko peryferii produktów i usług, nie są czymś, co interesuje użytkowników. Jednak wiele recenzji tego rodzaju znalazło się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce Google. Mimo że Google nie zamierza karać takich recenzji, powołując się na problemy z jakością i niską zawartością, to twierdzi, że zdecydowanie chce, aby witryny, które publikują wysokiej jakości recenzje, uzyskały przewagę, ponieważ jest to rodzaj treści, których oczekują użytkownicy podczas wyszukiwania online.
Google potwierdza, że ostatnie dwie aktualizacje recenzji produktów koncentrowały się na podniesieniu pozycji w rankingu dogłębnych, opartych na badaniach recenzji publikowanych przez osoby wykazujące się specjalistyczną wiedzą w tej dziedzinie (to rzeczywiście jest E-A-T). Jednak aktualizacja recenzji produktu z marca 2022 r. dodaje kilka dodatkowych kryteriów, które należy uznać za autentyczną recenzję, w tym:
• Przedstawienie zalet lub wad produktu oraz tego, jak różni się on od poprzedniej wersji.
• Informacje z pierwszej ręki od osób, które fizycznie lub cyfrowo korzystały z produktu, wraz z odpowiednimi dowodami pokazującymi, jak on wygląda i jak go używać.
• Perspektywa recenzenta na temat produktu wykraczająca poza to, co już zapewnia producent za pomocą materiałów wizualnych, audio, linków.
• Daj użytkownikom listę podobnych produktów i wyjaśnij, co wyróżnia recenzowany produkt na tle innych.
Oczekuje się, że ta aktualizacja algorytmu z czerwca 2022 roku nagrodzi witryny, które publikują recenzje produktów na podstawie dogłębnych badań, a nie te, które po prostu przeformułują informacje pojawiające się na stronie internetowej producenta.
Poniżej kilka punktów z którymi warto sprawdzić swoją stronę:
• Sprawdź, czy produkty są sprawdzane przez ekspertów z cyfrowym śladem w terenie.
• Czy wnosisz wartość dodaną do recenzji, uwzględniając zalety i wady, które pomagają użytkownikom w podjęciu świadomej decyzji o zakupie?
• Czy przeprowadziłeś analizę ilościową, w której poddałeś produkt różnym testom wydajności, aby zmierzyć jego działanie?
• Czy porównałeś produkt z produktami już dostępnymi na rynku i czy wyszczególniłeś, co sprawia, że recenzowany produkt jest wyjątkowy?
• Czy mówiłeś o ulepszeniach produktu wprowadzonych w porównaniu z ostatnią wersją?
• Czy byłeś w stanie zidentyfikować najważniejsze czynniki, które decydują o zawarciu lub zerwaniu transakcji?
• Czy używałeś obrazów, filmów, wykresów lub innych dowodów na poparcie swoich twierdzeń?
Minęło sześć miesięcy, od ostatniej widzieliśmy, jak Google ją wprowadza. Ostatni raz Google udostępnił podstawową aktualizację w listopadzie 2021 r.
Dzięki podstawowym aktualizacjom Google stara się, podnosząc rankingi witryn, które radziły sobie wyjątkowo dobrze w określonym okresie aby poprawić wyszukiwania Google.
Wskazuje na potrzebę aktualizacji treści, aby pasowała do nowych intencji użytkowników i aktualizacji w branży, w której się znajdują.
Google potwierdziło, że wdrażanie aktualizacji rozpoczęła się 25 sierpnia, a jej ukończenie zajęło 15 dni. Raczej obawiano się, że spowoduje to ogromne wahania w rankingach SERP, to aktualizacja miała wpływ tylko na bardzo nieliczne witryny. Aktualizacja została ogłoszona jako nowy sygnał dla całej witryny, który miał na celu klasyfikowanie witryn na podstawie przydatności publikowanych przez nie treści.
Google ostrzega przed praktykami publikowania treści generowanych automatycznie przez sztuczną inteligencję, treści powierzchniowych, które nie dodają żadnej wartości oraz treści opartych na założeniach. Ponadto jest to aktualizacja obejmującą całą witrynę, co oznacza, że witryny, które publikują wiele nieprzydatnych treści, takich jak generowane automatycznie, przeformułowane, zeskrobane przez AI oraz treści obejmujące podstawy, o których ludzie już wiedzą, odnotują ogromny spadek ponieważ są one klasyfikowane jako nieprzydatne.
Głównym celem tej aktualizacji będzie uszeregowanie stron internetowych, które publikują oryginalne treści napisane przez prawdziwych ludzi (nie Ai) dla prawdziwych ludzi (nie dla googlebotów).
Ponadto ogólne strony internetowe, które piszą o wszystkich, mogą mieć trudności z pozycjonowaniem po tej aktualizacji. Google kategorycznie stwierdziło, że aktualizacja poprawi rankingi witryn, które publikują treści, w których mają udokumentowaną wiedzę.
Jeśli chodzi o ekspertyzę pisarza, Google ponownie sugeruje, że treści napisane przez osoby, które mają wcześniejsze cyfrowe ślady piszące na ten temat, będą miały wyższą pozycję w rankingach. Wierzymy również, że świeżość treści również odegra istotną rolę.
Oznacza to również, że treści, które zajmują dzisiejszą pozycję, mogą stracić pozycję w rankingu kilka miesięcy później, jeśli nie odświeżą ich terminowymi aktualizacjami, które mogą zwiększyć wartość dodaną artykułu.
Ogólnie rzecz biorąc, w ramach nadchodzącej aktualizacji Google chce, aby wszyscy właściciele witryn skupili się na tworzeniu treści, które naprawdę pomagają użytkownikom.
Jeśli Google znajdzie wystarczająco dużo dowodów na niezadowalającą interakcję użytkownika z treścią, witryny odnotują spadek w rankingach.
Po rozpoczęciu wdrażania przekażemy Ci więcej informacji.
Chociaż reklamowano, a raczej obawiano się, że spowoduje to ogromne wahania w rankingach SERP, aktualizacja miała wpływ tylko na bardzo nieliczne witryny.
Aktualizacja została ogłoszona jako nowy sygnał dla całej witryny, który miał na celu klasyfikowanie witryn na podstawie przydatności publikowanych przez nie treści.
Google ostrzega przed praktykami publikowania treści generowanych automatycznie przez sztuczną inteligencję, treści powierzchniowych, które nie dodają żadnej wartości oraz treści opartych na założeniach.
Zaleca się, aby witryny, które zostały dotknięte aktualizacją, ponownie przejrzały opublikowane treści i upewniły się, że Google udostępnia do indeksowania tylko wysokiej jakości i odpowiednie treści.
Jeśli jesteś wydawcą, który dba o to, by treść była unikatowa, wartościowa dla użytkownika i wysoce autentyczna, jest szansa, że ta aktualizacja będzie dobrodziejstwem, a nie zmorą.
Google wprowadziło wrześniową aktualizację podstawową zaledwie tydzień po wprowadzeniu bardzo popularnej aktualizacji Pomocnych treści.
Podobnie jak w przeszłości, aktualizacja rdzenia ma na celu wstrząsnąć rankingami SERP, a witryny, które według Google oferują lepszą wartość dla intencji wyszukiwania użytkowników, skorzystają z aktualizacji. Jednak witryny, które odnotowują ogromne spadki w rankingu, nie muszą panikować. Google sugeruje, aby takie witryny ponownie przeglądały zawartość stron, na których spadły rankingi.
Dostosowanie treści do użytkowników to jedyny sposób na uniknięcie wpływu aktualizacji podstawowej. Google daje rady co właściciele witryn powinni wiedzieć o podstawowych aktualizacjach. Google stwierdza, że spadek rankingu nie następuje z powodu jakości linków lub innych problemów z SEO. Zamiast tego algorytm Google mógł znaleźć inne witryny, których strony wcześniej nie działały, pomimo ogromnego wysiłku, aby treści były jak najbardziej odpowiednie dla użytkowników.
Zadając kilka podstawowych pytań dotyczących treści, możesz ocenić, czy Twoja strategia treści jest zgodna z zaleceniami Google.
• Czy prawdziwe osoby piszą Twoje treści dla prawdziwych ludzi?
• Czy konsekwentnie poświęcasz czas i wysiłek na dodawanie unikalnych informacji do swoich treści?
• Czy dotykasz tylko powierzchownego poziomu tematu, czy zagłębiasz się w temat?
• Co takiego masz w swoich treściach, co czyni je lepszymi w porównaniu z konkurencją?
• Czy nadmiernie zoptymalizowałeś tytuł, opis i treść, aby przyciągnąć boty, a nie prawdziwych użytkowników?
• Czy stosujesz strategię clickbait, aby przyciągnąć uwagę użytkowników?
• Czy Twoje treści mają potencjał, aby uzyskać naturalne odniesienia (linki zwrotne)?
• Czy treść jest napisana przez kogoś, kto ma duże doświadczenie w tej dziedzinie?
• Czy skupiasz się na niszy lub piszesz o wszystkim pod słońcem?
• Czy Twoje treści są sprzeczne z ogólnie udowodnionymi naukowo faktami?
• Czy ludzie stracą pieniądze lub życie po wypróbowaniu rekomendacji zawartych w Twoich treściach?
• Czy treść jest zgodna z najlepszymi praktykami gramatycznymi?
• Czy jest to treść syndykowana?
• Czy treści towarzyszą natrętne elementy pełnoekranowe, które przeszkadzają użytkownikowi?
• Jak dobre jest korzystanie z Twoich treści na urządzeniach mobilnych?
Google potwierdziło, że aktualizacja algorytmu ukierunkowana na zwalczanie spamu jest wprowadzana do wyników wyszukiwania na całym świecie i we wszystkich językach. Według Google pełne wdrożenie aktualizacji spamu z października 2022 r. zajmie trochę czasu.
Aby zapewnić wysoką jakość wyników wyszukiwania, Google rutynowo publikuje aktualizacje spamu. Jednak dokładne szczegóły tych aktualizacji rzadko są publikowane, z wyjątkiem przypadków, gdy są one ukierunkowane na określone rodzaje spamu, takie jak aktualizacja spamu z linkami z sierpnia 2021 r.
Google jasno definiuje, co uważa za spam, co oznacza nakłanianie użytkowników do podania danych osobowych lub zainstalowania złośliwego oprogramowania na ich komputerach. Aktualizacje spamu pomagają identyfikować oszustwa związane z wyłudzaniem informacji i inne fałszywe witryny, które próbują uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, udając odpowiednie strony.
Jeśli zauważysz spadek w rankingach po aktualizacji spamu z października 2022 r., powinieneś sprawdzić bezpieczeństwo swojej witryny i poszukać oznak możliwego ataku. Ogólnie rzecz biorąc, gdy Google trafi na witrynę z aktualizacją spamu, jej zawartość zostanie obniżona w wynikach wyszukiwania lub usunięta z indeksu z Google. Jeśli aktualizacja spamu trafiła do Twojej witryny, przywrócenie jej może zająć miesiące, pod warunkiem, że zgodzisz się wprowadzić niezbędne zmiany, aby zachować zgodność z zasadami Google dotyczącymi spamu.
Za każdym razem, gdy ogłaszane są ważne aktualizacje Google, w świecie SEO pojawia się niepokój. I chociaż na początku może to być mylące, zmiana strategii SEO w celu dostosowania się do aktualizacji Google nie jest wcale niemożliwa.
Głównym celem każdej wyszukiwarki jest zwracanie użytkownikom trafnych i pomocnych treści, więc jeśli tworzysz treści wysokiej jakości, nie masz się czym martwić.
Aby zapewnić skuteczną strategię SEO w 2022 r., miej oko na aktualizacje algorytmu Google. W tym roku główne aktualizacje Google to Aktualizacja jakości strony, Aktualizacja spamu linków, Aktualizacja podstawowego algorytmu i Aktualizacja recenzji produktów.