Marketing konwersacyjny to najszybszy sposób na przeprowadzanie kupujących przez ścieżkę marketingową oraz sprzedażową, dzięki potędze rozmów w czasie rzeczywistym. Buduje relacje i tworzy autentyczne doświadczenia z klientami i kupującymi.
Marketing konwersacyjny to metoda angażowania odwiedzających witrynę i konwersji potencjalnych klientów poprzez działania oparte na dialogu. Ten styl marketingu kładzie nacisk na interakcje z konsumentem, a nie jednostronny tylko przez markę. Marketing konwersacyjny ma na celu tworzenie relacji z konsumentem poprzez budowanie zaufania poprzez rozmowy i sprawienie, aby zakupy były tak płynne i łatwe, jak to tylko możliwe. Marketing konwersacyjny nie oznacza zatrzymania PPC i konwersji wszystkiego – to tylko nowe narzędzie dostępne dla marketerów i nieco inny sposób myślenia o celach. Zasadniczo chodzi o połączenie działań marketingowych bezpośrednio z zespołem sprzedaży, aby użytkownik mógł płynnie przejść przez ścieżkę. Ta płynna podróż jest osiągana dzięki komunikacji z użytkownikiem. Można to zrobić za pomocą narzędzi, które integrują opcje, takie jak aplikacje do przesyłania wiadomości na jednej platformie. Takie holistyczne podejście oznacza, że użytkownik i zespół sprzedaży są ze sobą płynnie powiązane, co umożliwia prowadzenie marketingu konwersacyjnego. Strategia marketingu konwersacyjnego jest zwykle oparta na jednym lub wielu rozwiązaniach, które pozwalają dotrzeć do odwiedzających witrynę i zaangażować ich.
Marketing konwersacyjny jest łączony z czatem na żywo, co istnieje już od jakiegoś czasu, ale jednak to znacznie więcej. Marketing konwersacyjny nie dotyczy jednego narzędzia. Podczas gdy Messenger, Whatsapp, e-maile czy smsy i inne umożliwiają rozmowy, to chodzi o zmieniające się preferencje komunikacyjne konsumentów, które z kolei powinny zmienić sposób, w jaki postrzegasz rozmowy jeden na jeden. Konsumenci używają popularnych platform komunikacyjnych, aby otrzymywać treści, robić zakupy i kupować oraz uzyskiwać dostęp do pomocy technicznej.
Mając dostęp do nowych technologii, firmy mogą korzystać z tych powstających platform, aby łatwo spotykać się z konsumentami tam, gdzie już spędzają czas. 85% konsumentów spędza czas w najpopularniejszych aplikacjach. Pamiętaj jednak, że firmy powinny nie tylko komunikować się na różnych kanałach, ale także powinny być przygotowane do kontynuowania tych rozmów we wszystkich kanałach, nie tracąc przy tym ani chwili.
Oto kluczowe elementy marketingu konwersacyjnego i sposoby najlepszego dopracowania strategii.
Rozmowy odbywają się kiedy chce klient. Marketing konwersacyjny to relacja asynchroniczna. Czyli rozmowy powinny odbywać się zawsze, gdy klient sobie tego życzy – czy to w czasie rzeczywistym, po zakończeniu spotkania, czy później, kiedy ma wolną chwilę. Chociaż ważne jest, aby firmy mogły rozmawiać w czasie rzeczywistym, równie ważne jest, aby mogły zakończyć rozmowę w dowolnym tempie, jakiego chce klient. Klienci powinni być w stanie kontynuować rozmowę od miejsca, w którym skończyli, kiedy tylko będą mieli chwilę. Najważniejsze jest, aby pamiętać, że marketing konwersacyjny powinien być dostosowany do potrzeb klienta, a nie potrzeby firmy.
Rozmowy są skalowalne. Ponieważ rozmowy odbywają się w czasie klienta, wszystkie rozmowy muszą być skalowalne. Klienta obchodzi tylko problem, który muszą rozwiązać. Zwłaszcza małe i średnie firmy, nie powinny pozostawać w tyle z powodu braku zasobów lub siły roboczej. Tutaj właśnie wkraczają chatboty. Boty umożliwiają całodobową pomoc, udzielając odpowiedzi na typowe pytania w oparciu o dane, które już istnieją. Firmy nie powinny poświęcać interakcji międzyludzkich dla skali. Boty oferują szybki dostęp do informacji.
Rozmowy mają kontekst. Rozmowy potrzebują kontekstu i powinny stać się mądrzejsze. Jest to ważne z dwóch powodów. Po pierwsze, tego oczekują klienci. Po drugie, to kontekst sprawia, że wysyłanie wiadomości jest wygodne. Bez tego boty lub przedstawiciel pomocy technicznej musieliby zadawać ludziom te same kwalifikujące pytania za każdym razem, gdy z nimi współpracowali – marnując ich czas i sprawdzając ich cierpliwość. Ludzie chcą uzyskać odpowiedź na swoje pytanie tak szybko, jak to możliwe i przy jak najmniejszym wysiłku. Dlatego tak ważne jest, aby CRM stał się częścią konwersacyjnej strategii marketingowej. Kontekst oznacza gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie danych klientów – od ostatnich zamówień po wizyty, strony z cenami i stanowisko. Im więcej wiesz o kliencie i im więcej możesz to udowodnić w rozmowie, tym bardziej będziesz pomocny.
Rozmowy odbywają się z klientami tam, gdzie się znajdują. Inbound marketing polega na dostarczaniu wartości odbiorcom i spotykaniu ich tam, gdzie się znajdują. Marketing konwersacyjny jest teraz tylko częścią tego – dzięki masowej adaptacji wiadomości oraz nowych narzędzi i technologii. A to oznacza, że rozmowy powinny odbywać się na kanale, który najlepiej odpowiada Twojemu klientowi – może to być rozmowa telefoniczna czy na Messengerze, z człowiekiem lub botem.
Przeszliśmy długą drogę od listów i telegramów. Po raz pierwszy ludzie prowadzą znaczące rozmowy z firmami na masową skalę dzięki automatyzacji z botami, CRM i nowym kanałom. Marketing konwersacyjny zmienia sposób, w jaki firmy rozmawiają z klientami, sprawiając, że interakcje są płynne i szybsze niż kiedykolwiek wcześniej. Twoi klienci prowadzą rozmowy.
Najważniejsze rzeczy, na których należy się skupić, to kanał, rozmowa i sposób, w jaki strategia pasuje do ogólnej strategii Inbound marketingu. Kanały powinny być proste w użyciu dla firm i konsumentów, rozmowy powinny przebiegać zgodnie z jasnym procesem i służyć celowi, a strategia marketingu przychodzącego powinna wpływać na strategię marketingu konwersacyjnego. Technologia sprawia, że łączenie się firm i ich klientów jest łatwiejsze i bardziej produktywne.