Czym jest E-A-T i jakie ma znaczenie dla Google?Czym jest E-A-T i jakie ma znaczenie dla Google?Czym jest E-A-T i jakie ma znaczenie dla Google?Czym jest E-A-T i jakie ma znaczenie dla Google?
  • Usługi
  • Klienci
  • Blog
  • Praca
  • O firmie
  • Kontakt
polski
  • angielski
✕

Czym jest E-A-T i jakie ma znaczenie dla Google?

11 października 2021
blank

EAT oznacza wiedzę fachową (Expertise), autorytatywność (Authoritativeness) i wiarygodność (Trustworthiness). E-A-T jest częścią algorytmu Google i jest wpisany w wytyczne Google dotyczące oceny jakości wyszukiwania.

Czym jest EAT w SEO?

Koncepcja pochodzi z wytycznych Google i stała się dobrze znana po niesławnej aktualizacji Medic Update w sierpniu 2018 r.

E-A-T jest jednym z czynników, które Google wykorzystuje do oceny ogólnej jakości strony internetowej. Jak można się domyślić, jakość strony odgrywa znaczącą rolę w jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google. We wskazówkach Google stwierdza, że najważniejszymi czynnikami używanymi do określenia ogólnej jakości strony internetowej są:

  • Cel strony
  • Ekspertyza, autorytatywność i wiarygodność (E-A-T)
  • Jakość i ilość głównej treści
  • Informacje o witrynie lub twórcy Głównej Treści
  • Reputacja strony internetowej lub autora Głównej Treści

Czy EAT jest czynnikiem rankingowym?

Nie, EAT nie jest technicznie czynnikiem rankingowym, ale może wpłynąć na rangę treści.

E-A-T to wytyczna, z której Google korzysta, aby określić, które treści są wysokiej jakości i powinny być oceniane wyżej, a także stanowią część kilku różnych aspektów algorytmu. Więc chociaż nie jest to bezpośredni czynnik rankingowy, może pośrednio wpływać na ogólne rankingi wyszukiwania.

Jak ważne jest EAT?

EAT jest ważne dla wszystkich zapytań, ale dla niektórych bardziej niż innych.

Jeśli szukasz tylko zdjęć, to EAT prawdopodobnie nie ma większego znaczenia.

Z drugiej strony, jeśli szukasz wiedzy specjalistycznej, EAT jest bez wątpienia ważne. Jeśli Google miałby ujawnić treści na ten temat, opublikowane na niewiarygodnej stronie internetowej, która nie ma autorytetu, to prawdopodobieństwo, że te treści będą niedokładne lub wprowadzające w błąd, jest wysokie.

Google określa tego rodzaju tematy jako tematy YMYL

Co to jest YMYL?

YMYL oznacza „Twoje pieniądze lub Twoje życie” (“Your Money or Your Life”). Google używa tego akronimu jako zasady przewodniej przy klasyfikowaniu stron, które mają wpływ na Twoje finanse, zdrowie, bezpieczeństwo i/lub szczęście.

Witryny YMYL są utrzymywane zgodnie z najwyższymi możliwymi standardami EAT ze względu na przedmiot i co to oznacza dla użytkownika, jeśli informacje te są nieprawdziwe.

Jak ocenia się EAT?

Fachowość, autorytatywność i wiarygodność to pojęcia podobne, ale nie identyczne. Tak więc każdy z nich jest oceniany niezależnie przy użyciu innego zestawu kryteriów.

Fachowość

Fachowość oznacza posiadanie wysokiego poziomu wiedzy lub umiejętności w określonej dziedzinie. Jest oceniany przede wszystkim na poziomie treści, a nie na poziomie witryny lub organizacji. Google szuka treści stworzonych przez eksperta w danej dziedzinie.

W przypadku tematów YMYL chodzi o formalną wiedzę fachową, kwalifikacje i wykształcenie twórcy treści..

Formalna wiedza specjalistyczna jest ważna w przypadku tematów YMYL, takich jak porady medyczne, finansowe lub prawne.

W przypadku tematów innych niż YMYL chodzi o wykazanie odpowiedniego doświadczenia życiowego i „codziennej wiedzy”.

Niektóre tematy wymagają mniej formalnej wiedzy fachowej. Google mówi również, że „codzienna wiedza” wystarcza na niektóre tematy YMYL. Dzielenie się osobistym doświadczeniem jest formą codziennej ekspertyzy.

Autorytatywność

Autorytet dotyczy reputacji, szczególnie wśród innych ekspertów i wpływowych osób w branży. Po prostu, gdy inni widzą osobę lub stronę internetową jako źródło informacji na dany temat, jest to autorytet.

Aby ocenić autorytet, oceniający przeszukują sieć w poszukiwaniu informacji na temat reputacji witryny lub osoby.

Skorzystaj z badań reputacji, aby dowiedzieć się, co o witrynie myślą prawdziwi użytkownicy, a także eksperci. Poszukaj recenzji, referencji, rekomendacji ekspertów, artykułów prasowych i innych wiarygodnych informacji stworzonych/napisanych przez osoby na temat witryny.

Oceniający powinni przy tym szukać niezależnych źródeł.

Szukając informacji o reputacji, spróbuj znaleźć źródła, które nie zostały napisane ani stworzone przez stronę internetową, samą firmę lub osobę.

Wiarygodność

Zaufanie dotyczy legalności, przejrzystości i dokładności strony internetowej i jej zawartości.

Oceniający szukają wielu rzeczy, aby ocenić wiarygodność, w tym czy witryna podaje, kto jest odpowiedzialny za publikowane treści. Jest to szczególnie ważne w przypadku zapytań YMYL, ale dotyczy również zapytań innych niż YMYL.

Strony internetowe YMYL wymagają wysokiego stopnia zaufania, dlatego zazwyczaj potrzebują satysfakcjonujących informacji o tym, kto jest odpowiedzialny za zawartość strony.

Posiadanie wystarczających informacji kontaktowych jest również ważne, szczególnie w przypadku tematów YMYL i sklepów internetowych.

Jeśli sklep lub witryna transakcji finansowych ma tylko adres e-mail i adres fizyczny, uzyskanie pomocy w przypadku problemów z transakcją może być trudne. Podobnie wiele innych rodzajów stron internetowych YMYL również wymaga wysokiego stopnia zaufania użytkowników. Oceniający biorą również pod uwagę dokładność treści.

Jak poprawić i zademonstrować E A-T

Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć, że demonstrowanie i doskonalenie EAT to dwie różne rzeczy.

Nie możesz zademonstrować EAT, jeśli go nie masz – i to jest pierwsza przeszkoda do pokonania.

Ponieważ wiele z tych witryn nie miało prawie żadnego EAT, ruch spadł, gdy wdrożono aktualizację rdzenia, a zdolność Google do algorytmicznego wykrywania EAT uległa poprawie.

Oto kilka sposobów, aby to zrobić:

  • Zbuduj więcej linków. EAT opiera się w dużej mierze na linkach i wzmiankach z autorytatywnych witryn.Google naprawdę dobrze rozumie, które linki się liczą, więc upewnij się, że priorytetowo traktujesz tworzenie linków wysokiej jakości nad linkami niskiej jakości.
  • Aktualizuj treść. Jeśli zajmujesz się tematami YMYL, aktualizowanie treści ma kluczowe znaczenie dla wykazania EAT. Porady o wysokim EAT powinny pochodzić z wiarygodnych źródeł i być regularnie aktualizowane. Porady lub informacje o wysokim EAT powinny być napisane lub sporządzone w profesjonalnym stylu i powinny być regularnie redagowane, przeglądane i aktualizowane.
  • Sprawdź fakty. Wytyczne Google dotyczące oceny jakości mówią, że artykuły informacyjne muszą być zgodne z faktami, aby wykazać wysoki poziom EAT. Artykuły informacyjne o wysokim EAT powinny być tworzone z dziennikarskim profesjonalizmem – powinny zawierać treści zgodne z faktami. Strony informacyjne o wysokim EAT na tematy naukowe powinny być tworzone przez osoby lub organizacje posiadające odpowiednią wiedzę naukową i reprezentować ugruntowany konsensus naukowy w kwestiach, w których taki konsensus istnieje.
  • Uzyskaj więcej recenzji. Google chce, aby ludzie korzystali z opinii online jako źródła informacji o reputacji firm, co wiąże się z zaufaniem i autorytetem. W przypadku firm istnieje wiele źródeł informacji i recenzji dotyczących reputacji.  Możesz spróbować przeszukać konkretne witryny, aby znaleźć recenzje.
  • Zatrudnij ekspertów. Jest to prawie obowiązkowy wymóg, jeśli omawiasz tematy YMYL. Formalna wiedza specjalistyczna jest ważna w przypadku tematów YMYL, takich jak porady medyczne, finansowe lub prawne. Ale zatrudnianie osób z formalną wiedzą specjalistyczną nie jest konieczne w przypadku tematów innych niż YMYL. Zamiast tego możesz zatrudnić osoby z udokumentowanym doświadczeniem w branży lub takie, które są już znane z tworzenia wysokiej jakości treści na dany temat. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na zatrudnienie ludzi, zawsze możesz przeprowadzić wywiad z ekspertem lub poprosić go o napisanie gościnnego posta na Twojej stronie.
  • Prześlij swoje dane uwierzytelniające. Większość ludzi nie lubi się przechwalać, ale jeśli chodzi o demonstrowanie EAT przed Google, dokładnie to powinieneś zrobić. Są dwa oczywiste miejsca, w których możesz to zrobić. Pierwsza to biografia twojego autora. Pamiętaj, że chodzi o to, aby zademonstrować Google swoją wiedzę, autorytet i wiarygodność. Nie przesadzaj ani nie upiększaj prawdy. Warto również rozważyć użycie SCHEMA w celu dostarczenia informacji o osiągnięciach i wiedzy w bardziej uporządkowany sposób.
  • Pokaż dane kontaktowe. Firmy, które nie zapewniają odwiedzającym wystarczających informacji kontaktowych i obsługi klienta, mogą być postrzegane jako niewiarygodne. Jest to szczególnie ważne w przypadku stron YMYL. Użytkownicy potrzebują sposobu na zadawanie pytań lub uzyskanie pomocy, gdy wystąpi problem. Uważamy, że firmy powinny przynajmniej prezentować swój adres, numer telefonu, adres e-mail i punkt kontaktowy.
  • Uzyskaj więcej wzmianek. Wzmianki na znanych branżowych stronach internetowych mogą pomóc w poprawie twojego autorytetu – zakładając, że są pozytywne. Osoby oceniające jakość są proszone o szukanie ich podczas oceny reputacji witryny i autora. Poszukaj recenzji, referencji, rekomendacji ekspertów, artykułów prasowych i innych wiarygodnych informacji stworzonych/napisanych przez osoby na temat witryny.

EAT i przyszłość SEO

Przyszłość prawdopodobnie zapewni szersze, głębsze i bardziej solidne zastosowanie EAT do identyfikacji mówców, autorów, stron internetowych i marek. Algorytm wyszukiwania będzie nadal ewoluował poprzez szeroko zakrojone aktualizacje rdzenia i mikrodostosowania. Jednak cel Google pozostaje ten sam. W tym celu algorytm Google coraz lepiej określa, czego ludzie szukają i podaje im najbardziej trafne wyniki.

Jeśli wiesz, czego chcą Twoi odbiorcy i jesteś w stanie dostarczyć im to w sposób ekspercki, autorytatywny i godny zaufania, Twoje działania SEO będą miały większe szanse powodzenia. Jeśli E-A-T jest jednym z podstawowych ram Twojego podejścia do SEO, zawsze będziesz na najlepszej pozycji do sukcesu.

Udostępnij
0
Piotr Chmiel
Piotr Chmiel
W branży IT od kilku lat, głównie zajmuję się SEO. Z dnia na dzień pogłębiam swoją wiedzę z obszaru IT tj. : Tworzenie stron, Wordpress, Machine Learning, SEO, Big Data itp. itd. Prywatnie amator koszykarz, basista, szachista i kucharz.

Podobne publikacje

blank
1 grudnia 2021

SEO w 2022. Strategie, trendy i błędy.


Dowiedz się więcej
SEO - napis kolorwy
16 lipca 2021

Wskazówki SEO – Jak podnieść pozycję strony w wyszukiwarce?


Dowiedz się więcej
blank
14 czerwca 2021

Aktualizacja algorytmu rdzenia Google – Czerwiec 2021


Dowiedz się więcej

Szukaj na blogu

✕

Kategorie

  • Ecommerce
  • SEO
  • Software development
blank
Personalization, Recommendations, Messaging & User Testing in a Single Platform with a Single Tag implementation
Greenlogic Logo

Greenlogic - PolandPOLSKA
ul. Krupnicza 13
50-075 Wrocław
+48 505 020 036
[email protected]

Greenlogic - AustraliaAUSTRALIA
10a Mitford Street
3182 St. Kilda Melbourne
+61 490 235 843
[email protected]

Software House

  • Tworzenie oprogramowania
    • Aplikacje dedykowane Java
    • Machine learning
    • Big data dla ecommerce
    • Tworzenie stron internetowych WordPress
    • Sklepy internetowe WordPress + Woocommerce
    • Front end development
  • Projektowanie
    • Projektowanie usług
    • Projektowanie serwisów internetowych
    • Projektowanie aplikacji mobilnych (PWA)
    • Projektowanie i optymalizacja UX

Agencja Ecommerce

  • Badania i analiza danych
    • Doradztwo transakcyjne eCommerce
    • Analityka internetowa
    • Analiza on-page / off-page SEO
    • Badania UI / UX
  • Zwiększanie sprzedaży
    • Optymalizacja konwersji (CRO)
    • White Hat SEO
    • Content marketing
    • Online marketing

Greenlogic

  • O firmie
  • Blog
  • Polityka prywatności
  • Praca
  • Kontakt
© 2009- Greenlogic - Software House & Agencja Ecommerce

Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej VI Wydział Gospodarczy KRS nr 0000602965. Kapitał zakładowy 50.000 zł opłacony w całości.

polski
  • polski
  • angielski