EAT oznacza wiedzę fachową (Expertise), autorytatywność (Authoritativeness) i wiarygodność (Trustworthiness). E-A-T jest częścią algorytmu Google i jest wpisany w wytyczne Google dotyczące oceny jakości wyszukiwania.
Koncepcja pochodzi z wytycznych Google i stała się dobrze znana po niesławnej aktualizacji Medic Update w sierpniu 2018 r.
E-A-T jest jednym z czynników, które Google wykorzystuje do oceny ogólnej jakości strony internetowej. Jak można się domyślić, jakość strony odgrywa znaczącą rolę w jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google. We wskazówkach Google stwierdza, że najważniejszymi czynnikami używanymi do określenia ogólnej jakości strony internetowej są:
Nie, EAT nie jest technicznie czynnikiem rankingowym, ale może wpłynąć na rangę treści.
E-A-T to wytyczna, z której Google korzysta, aby określić, które treści są wysokiej jakości i powinny być oceniane wyżej, a także stanowią część kilku różnych aspektów algorytmu. Więc chociaż nie jest to bezpośredni czynnik rankingowy, może pośrednio wpływać na ogólne rankingi wyszukiwania.
EAT jest ważne dla wszystkich zapytań, ale dla niektórych bardziej niż innych.
Jeśli szukasz tylko zdjęć, to EAT prawdopodobnie nie ma większego znaczenia.
Z drugiej strony, jeśli szukasz wiedzy specjalistycznej, EAT jest bez wątpienia ważne. Jeśli Google miałby ujawnić treści na ten temat, opublikowane na niewiarygodnej stronie internetowej, która nie ma autorytetu, to prawdopodobieństwo, że te treści będą niedokładne lub wprowadzające w błąd, jest wysokie.
Google określa tego rodzaju tematy jako tematy YMYL
YMYL oznacza „Twoje pieniądze lub Twoje życie” (“Your Money or Your Life”). Google używa tego akronimu jako zasady przewodniej przy klasyfikowaniu stron, które mają wpływ na Twoje finanse, zdrowie, bezpieczeństwo i/lub szczęście.
Witryny YMYL są utrzymywane zgodnie z najwyższymi możliwymi standardami EAT ze względu na przedmiot i co to oznacza dla użytkownika, jeśli informacje te są nieprawdziwe.
Fachowość, autorytatywność i wiarygodność to pojęcia podobne, ale nie identyczne. Tak więc każdy z nich jest oceniany niezależnie przy użyciu innego zestawu kryteriów.
Fachowość oznacza posiadanie wysokiego poziomu wiedzy lub umiejętności w określonej dziedzinie. Jest oceniany przede wszystkim na poziomie treści, a nie na poziomie witryny lub organizacji. Google szuka treści stworzonych przez eksperta w danej dziedzinie.
W przypadku tematów YMYL chodzi o formalną wiedzę fachową, kwalifikacje i wykształcenie twórcy treści..
Formalna wiedza specjalistyczna jest ważna w przypadku tematów YMYL, takich jak porady medyczne, finansowe lub prawne.
W przypadku tematów innych niż YMYL chodzi o wykazanie odpowiedniego doświadczenia życiowego i „codziennej wiedzy”.
Niektóre tematy wymagają mniej formalnej wiedzy fachowej. Google mówi również, że „codzienna wiedza” wystarcza na niektóre tematy YMYL. Dzielenie się osobistym doświadczeniem jest formą codziennej ekspertyzy.
Autorytet dotyczy reputacji, szczególnie wśród innych ekspertów i wpływowych osób w branży. Po prostu, gdy inni widzą osobę lub stronę internetową jako źródło informacji na dany temat, jest to autorytet.
Aby ocenić autorytet, oceniający przeszukują sieć w poszukiwaniu informacji na temat reputacji witryny lub osoby.
Skorzystaj z badań reputacji, aby dowiedzieć się, co o witrynie myślą prawdziwi użytkownicy, a także eksperci. Poszukaj recenzji, referencji, rekomendacji ekspertów, artykułów prasowych i innych wiarygodnych informacji stworzonych/napisanych przez osoby na temat witryny.
Oceniający powinni przy tym szukać niezależnych źródeł.
Szukając informacji o reputacji, spróbuj znaleźć źródła, które nie zostały napisane ani stworzone przez stronę internetową, samą firmę lub osobę.
Zaufanie dotyczy legalności, przejrzystości i dokładności strony internetowej i jej zawartości.
Oceniający szukają wielu rzeczy, aby ocenić wiarygodność, w tym czy witryna podaje, kto jest odpowiedzialny za publikowane treści. Jest to szczególnie ważne w przypadku zapytań YMYL, ale dotyczy również zapytań innych niż YMYL.
Strony internetowe YMYL wymagają wysokiego stopnia zaufania, dlatego zazwyczaj potrzebują satysfakcjonujących informacji o tym, kto jest odpowiedzialny za zawartość strony.
Posiadanie wystarczających informacji kontaktowych jest również ważne, szczególnie w przypadku tematów YMYL i sklepów internetowych.
Jeśli sklep lub witryna transakcji finansowych ma tylko adres e-mail i adres fizyczny, uzyskanie pomocy w przypadku problemów z transakcją może być trudne. Podobnie wiele innych rodzajów stron internetowych YMYL również wymaga wysokiego stopnia zaufania użytkowników. Oceniający biorą również pod uwagę dokładność treści.
Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć, że demonstrowanie i doskonalenie EAT to dwie różne rzeczy.
Nie możesz zademonstrować EAT, jeśli go nie masz – i to jest pierwsza przeszkoda do pokonania.
Ponieważ wiele z tych witryn nie miało prawie żadnego EAT, ruch spadł, gdy wdrożono aktualizację rdzenia, a zdolność Google do algorytmicznego wykrywania EAT uległa poprawie.
Oto kilka sposobów, aby to zrobić:
Przyszłość prawdopodobnie zapewni szersze, głębsze i bardziej solidne zastosowanie EAT do identyfikacji mówców, autorów, stron internetowych i marek. Algorytm wyszukiwania będzie nadal ewoluował poprzez szeroko zakrojone aktualizacje rdzenia i mikrodostosowania. Jednak cel Google pozostaje ten sam. W tym celu algorytm Google coraz lepiej określa, czego ludzie szukają i podaje im najbardziej trafne wyniki.
Jeśli wiesz, czego chcą Twoi odbiorcy i jesteś w stanie dostarczyć im to w sposób ekspercki, autorytatywny i godny zaufania, Twoje działania SEO będą miały większe szanse powodzenia. Jeśli E-A-T jest jednym z podstawowych ram Twojego podejścia do SEO, zawsze będziesz na najlepszej pozycji do sukcesu.