Keyword Research to jedna ze standardowych praktyk pozycjonerskich, na którą każdy z nas ma swoje własne, określone sposoby. Niekiedy tradycyjne metody zawodzą, a my stajemy przed pytaniem – skąd czerpać nowe słowa kluczowe? Mam nadzieję, że ten artykuł przyda się jako źródło inspiracji dla nowych metod pozyskiwania słów.
Rzadko mamy styczność z sytuacją, w której zainteresowanie tematyką branżową jest jednakowe w ciągu całego roku kalendarzowego. Zainteresowania i priorytety ludzi zmieniają się szybko. Możemy to zaobserwować chociażby przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy ruch w sklepach internetowych znacznie się zwiększa.
Podobnie jest z trendami, które możemy monitorować przy użyciu narzędzia Google Trends, a które pojawiają się mniej lub bardziej nieprzewidzianie. Dzięki znajomości trendów i sezonowości witryny jesteśmy w stanie lepiej dobrać słowa kluczowe do (na przykład) nowo powstających artykułów. Możemy ich też użyć do stworzenia nowych podstron docelowych dla niektórych ze słów kluczowych.
Tylko elastycznie prowadzone strony mają szansę wykorzystać szanse płynące z sezonowości i trendów oraz przekuć je na własną korzyść. Trendy to niewyczerpane źródło inspiracji dla nowych artykułów. Pilne śledzenie sytuacji branżowej z pomocą tego lub innych narzędzi umożliwi nam bycie pierwszymi w branży. Mamy także szansę zdobyć duży ruch z opisania tych wydarzeń.
Warto wykorzystać doświadczenia naszych klientów poruszających się po stronie i skorzystać z zapytań, które wpisują do wyszukiwarki. To nie tylko dobre źródło wychwytywania problemów. To także wiadomość o tym, czego poszukują nasi użytkownicy. Jeśli wśród wymienionych słów kluczowych odnajdziemy potencjał, możemy napisać tekst na ten temat lub utworzyć specjalną podstronę dedykowaną temu tematowi.
Ten sposób wymaga niewiele naszego wysiłku. Jedyna kwestia, którą musimy rozwiązać, to podpięcie Google Analytics do wyszukiwarki na naszej stronie. Google zacznie wówczas zbierać zapytania i przekazywać je do Google Analytics. Ten prosty sposób sprawi, że szybko zdobędziesz nowy materiał, którym ubogacisz swój Keyword Research.
Google potrafi podpowiedzieć nam słowa kluczowe. Jest kilka sposobów na to, jak można to zrobić. Pierwszym z nich jest oczywiście Keyword Planner, dzięki któremu szybko dowiemy się nie tylko tego, czy nasze wybrane słowa kluczowe mają wysoką konkurencję i czy są trudne, ale również poznamy dodatkowe słowa kluczowe, które mogą być powiązane z branżą.
Na tym nie koniec. Słowa kluczowe możemy też wyłapywać z podpowiedzi Google. Jedną z metod jest rozpoczęcie wpisywania frazy kluczowej w okno wprowadzania. Już w trakcie wpisywania powinieneś zobaczyć sugestie Google. Są to najczęściej wyszukiwane frazy z długiego ogona – realne zapytania wprowadzone do wyszukiwarki przez użytkowników.
Po wpisaniu frazy na dole strony z wynikami wyszukiwania również znajdziemy proponowane zapytania. Z nich także możemy korzystać podczas zdobywania ciekawych fraz z długiego ogona. To umożliwi nam także rozpoznanie, które słowa kluczowe możemy zgrupować i wstawić razem na jednej podstronie. Dzięki temu zwiększymy rzetelność naszego tekstu.
Analiza konkurencji to kolejny świetny pomysł na rozszerzenie Keyword Researchu i porządne jego przygotowanie. Chcąc zaczerpnąć inspiracji przyjrzyjmy się temu, jak z zadania wywiązała się konkurencja klienta. Możemy zrobić to ręcznie lub przeanalizować witrynę specjalnymi narzędziami. Z pewnością wyłapiemy parę ciekawych słów kluczowych wartych użycia i na naszej stronie.
Narzędziami, które mogą dużo pomóc w takiej analizie konkurencji są oczywiście SENUTO. Przechodząc do zakładki Konkurencja uzyskujemy widok “Porównaj zbiory słów kluczowych”. Możemy tam określić do trzech wybranych konkurentów naszej strony. Po wybraniu “pokaż słowa odrębne” uzyskamy widok na te wszystkie frazy, na które rankują konkurenci, a my nie. Dzięki temu szybko znajdziemy nowe słowa kluczowe do wykorzystania. Na wyniki wyszukiwania możemy także nałożyć filtry, dodatkowo ograniczające długą listę słów. Z pewnością uda nam się coś z nich wybrać.
Od jakiegoś czasu Google zwraca uwagę na słowa powiązane z zapytaniem. Na przykład ludzie szukający dobrych słuchawek z pewnością będą chcieli poznać także ich cenę oraz parametry. Dlatego tak ważne jest korzystanie z narzędzi umożliwiających sprawne agregowanie takich słów powiązanych.
Mamy do dyspozycji parę takich narzędzi, na przykład wspomniane wyżej Google lub wyniki wyszukiwania on-site. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby ręcznie grupować powiązane słowa kluczowe segregując je w arkuszu. Mamy jednak na szczęście inne rozwiązanie, które znacznie przyspiesza prawidłowe gromadzenie słów.
Mowa oczywiście o Senuto, którego narzędzie zatytułowane “Zależne słowa” oferuje nam listę słów z długiego ogona, które mogą pomóc w utworzeniu dobrego Keyword Researchu. Oprócz standardowych informacji na temat średniego miesięcznego wyszukiwania słowa i jego CPC, możemy także obserwować sezonowość danego słowa w systemie rocznym. Możemy więc zaplanować skuteczne dofrazowanie i optymalizację korzystając także z tych danych.
Powyższych pięć wskazówek i narzędzi z pewnością pomoże w wykonaniu lepszego Keyword Researchu. Pamiętaj, że w chwili obecnej bardzo liczy się wyczerpujące podejście do poruszanego tematu. Warto zadbać o to, by treść znajdująca się na podstronie zawierała frazy z dugiego ogona – poszczególne aspekty poruszanego tematu. Zadbajmy o to, by Keywod Research był nowoczesny i wystarczająco bogaty, by spełniał te wymagania.